ИСЛОМ ДИНИ
Ислом динининг пайдо б¤лиши ва ривожланиши. хозирги даврда бутун жахонда ислом дини хакида гоят к¤п мунозарали фикрлар баён килинмокда. Шунинг учун бу мавзу доирасида ислом дини шаклланган тарихий шарт –шароит, унинг ривожи, бунда Мухаммад ибн Абдулохнинг улкан хизматлари, унинг Марказий Осиё минтакасига таркалиши, бу ердаги цивилазация ривожига, маданиятига таъсири, унинг хозирги даврдаги мавкеи муаммоли тарзда ёритиб берилади. Ислом дини дунёда кенг таркалган монотеистик динлардан биридир. Африка китъасидаги Марокаш, Жазоир, Тунис, Ливия, Миср, Сомали мамлакатларининг халклари, хабашистон, харбий Суданда яшовчиларнинг бир кисми, Осиё китъасидаги Арабистон ярим ороли, Иордания, Сурия, Ирок, Эрон, Туркия, Афгонистон, Покистон, Малайзия, Индонезия халклари, Ливан, хиндистон, хитой, хамда филлипин ахолисининг бир кисми, Европа кисмида эса Болкон ярим оролида яшайдиган халкларнинг бир кисми ислом динига эътикод килади. Ахолисининг к¤пчилиги мутлок мусулмонлардан иборат б¤лган 39 мамлакат, хатто ахолисининг ярмини мусулмонлар ташкил этадиган баъзилари хам (Миср, Малайзия 49) ¤зларини мусулмон мамлакатлари деб атайдилар. Уларнинг баъзиларида (Мавритания Эрон, Покистон, Камар ороллари) мамлакатларининг номига ислом с¤зи к¤шиб айтилади. Расмий статистика буйича, бир неча мамлакатларда ахолининг деярли барчаси мусулмонлардан иборат. 28 мамлакатда ислом расман давлат дини сифатида тан олинган. Шунингдек, Марказий Осиё, Кавказорти ва Шимолий Кавказ, Волгабуйи, харбий Сибирь ва бошка худудларда яшовчи ахоли орасида таркалган. хозирда исломга эътикод килувчилар сони йил сайин к¤пайиб бормокда. Айникса, эътикод эркинлиги хакидаги янги конуннинг кабул килиниши, вактли матбуот сахифаларида, радиоэшиттиришлар ва ойнаи жахон к¤рсатувларида дин мавзуидаги чикишларнинг к¤пайиши, махсус газета ва журналларнинг кенг таркалганлиги исломга б¤лган эътиборини ошириб юборди. Ислом жахондаги, айникса, Осиё ва Африка китъаси маданиятининг умумий киёфасида мухим из колдирди. Бунга энг аввало бу худудларда араб тили ва араб ёзувининг кенг таркалганлиги, ислом мафкураси замонида ишлаб чикилган муайян турмуш тарзининг хукмронлиги мусулмонлар ижтимоий хаётининг турли сохалари шариат томонидан идора этилганлиги имкон берган. Шунга карамай махаллий маданий анъаналар й¤колмай, янги ислом й¤налишида ривожланган ва у к¤пинча кадимий мусулмон анъаналари сифатида кабул килинган. Мусулмонлар маданий мероси масаласи миллий озодлик харакати ва ривожланаётган мамлакатларнинг мустакиллик учун кураши жараёнида асосий масаларидан бирига айланди ва ижобий ахамият касб этди. Х¤ш ислом нима? Ислом с¤зининг лугавий маъносини куйидагича шархлаш мумкин: 1) ихлос, турли сифатлардан саломат б¤лиш; 2) сулх ва омонлик; 3) итоат ва буйсиниш. Исломнинг пайдо б¤лиши тахлил этиш тарихий даврнинг хусусиятлари, араб кабилалари ¤ртасида хукмром б¤лган ижтимоий - иктисодий муносабатларни ва уларнинг диний гоявий хаёти билан кискача танишиб чикишни такозо этади. Арабистон ярим ороли нок¤лай иклим шароитига эга б¤лган кум сахролардан ва тоглардан иборат б¤либ, унинг ахолиси V-VI асарларида к¤чманчи чорвачилик билан шугулланар эди. Ярим оролнинг чексиз сахроларда яшавчи к¤чманчи, чорвачилик билан шугулланувчи араб кабилалари - бундан хам огир шароитда яшар эдилар. Улар тараккиёт жихатидан анча оркада колган, хали уругчилик, кабилачилик тузумида эдилар. Ярим оролнинг гарбий кисмида ¡изил денгиз кирёоклари б¤йлаб ч¤зилган ва кадимдан хижоз деб ном олган жойлар бу даврларда бир мунча иктисодий жихатдан ривожланган б¤либ, бу ривожланиш кисми сувли вохалардаги дехкончилик асосан жанубдан шимолга ¤тган кадимий карвон й¤ли билан боглик эди. Тарихий манбалардаги маълумотларига караганда, VI асир Ямандан Шимолга Сурия, Миср ва фаластинга олиб берилган карвон б¤либ факат бу даврларнинг ¤зларига эмас, балки жанубда Яман оркали хабашистон ва хиндистон, Шимолда Сурия оркали Миср, Византия ва Эроннинг хам бир-бири билан боглайдиган ¤з даври учун йирик ва катта иктисодий ахамиятга эга б¤лган савдо й¤ли эди. хижоздаги айрим ахоли яшайдиган манзиллар, й¤л устида жойлашган Макка, Мадина, Тоиф шахарлари VI асрда анча ривожланган. Булар шунингдек к¤чманчи араб кабилаларининг савдо муносабатларига жалб этувчи марказлар сифатида хам хизмат килар эдилар. Макка диний марказ ва савдо маркази сифатида Араб кабилалари орасида эътиборли эди. Макка марказида жойлашган Каъба исломда энг «мукаддас» хисобланган ва «Оллохнинг уйи» (Байт¤ллох) саждагох хисобланган. Ундаги кора тош (хажарл-асвод) ва уч юз олтмиш санам араб кабилалари учун эътикод маънбаига айланган. Зиёратга келиш ойлари мукаддас хисобланиб, бу вактлар ичида кабилалар ¤ртасидаги уруш ва жанжаллар т¤хтатилар эди. V-VI асирларда Маккада ¡урайш номли араб кабиласи хукмрон б¤либ, курайшларнинг юкори табакалари савдо-сотик билан анча бойиб кетган, бу ерда пул муаммолари, судхурлик кенг ривожланган, шунингдек кул савдоси ва к¤ролларнинг мехнатидан фойдаланиш анча кенгайган эди. Бу даврларда Яманни к¤лга киритиш учун Византия ва Эрон ¤ртасида кураш авж олган эди. Яман сосонийлар хукмронлиги остида ¤тган даврларда (572-628) Эрон к¤рфази оркали хиндистонга бориладиган й¤ли тез ривожлана бошлади ва шу муносабат билан хижоз оркали ¤тган й¤л инкирозга учрайди. Бу хол факат хижоз шахарларигина эмас, балки барча араб кабилалари хаётига хам жиддий таъсир к¤рсатади ва умуман Арабистон буйича ижтимоий-иктисодий таназулнинг бошланишига сабаб б¤лади. Ундан кутилиш учун янгича гоялар керак б¤либ колади. Лекин бу гояни амалга ошириш учун Арабистон шахарлари ва кабилалари ¤ртасида мавжуд б¤лган таркоклик ва келишмовчиликларга хотима бериб барча араб кабилаларини бир давлатга бирлаштириш, уларнинг таркок холда б¤лган иктисодий ва харбий имкониятларини ягона кучга айлантириш зарур эди. Ижтимоий хаёт такозоси натижасида вужудга келган араб кабилалари ¤ртасидаги марказлашишга интилиш харакатлари араблар жамиятида IV аср охири ва VII аср бошларида юз берган жиддий тарихий вокеалар асосида ёритади . Бу интилишни ¤зида акс эттирилган мафкура сифатида ислом дини вужудга келди ва марказлаштирилган араб давлатининг пайдо б¤лиши, к¤шни мамлакатларининг босиб олиниши ва араб халифалигининг кенгайиши жараёнида бу дин кучли гоявий курол сифатида хизмат килади. Мухаммад – ислом пайгамбари. Ислом динида пайгамбар хисобланган Мухаммад мелодий 570 йилда Маккада курайш кабиласининг хошимийлар авлодидан б¤лган. Абдуллох ва Омина хонадонида тугилади. Мухаммад ёшлигида етим колган, аввал бобоси Абу Муталиб, с¤нг амакиси Абу Толиб к¤лида тарбияланади. Балогатга етгач, савдогарлар к¤лида хизмат килиб 24 ёшда бева бой аёл - Хадичага уйланган ва унинг маблаглари билан мустакил савдогорлик кила бошлаб, жуда к¤п давлатларга борган. Мухаммад 610 йилда 40 га кирганда Маккада якка худога эътикод килиш т¤грисида таргибот юргизган. У таргибот бошлаган дастлабки йилларда, нисбатан жуда оз киши (Хадича, Абу Бакир, Талха, Зубайр, Усмон ва кариндошлари, айрим савдогарлар) бу таргибот изидан борганлар. Шунинг билан бирга, ¤ша даврдаги курайишларнинг уммавийлари хонадонига мансуб б¤лган ва Маккада сиёсий хокимият тепасида бадавлат зодагонлар унинг таргиботига жиддий каршилик к¤рсата бошлаган. Маккада ахвол жиддийлашганини к¤риб Мухаммад Мадинадаги Ауз ва Хазреж номли вакиллари билан Мадинага к¤чиб кетган. 622 йили юз берган бу к¤чиш (арабча «хижра») дан мусулмонларнинг хижрий йили хисоби бошланади. Маккадан к¤чиб борганлар ислом тарихида «мухожирлар» (к¤чиб келганлар), Мадиналик кабилалардан исломни кабул килганлар эса «ансорлар» (ёрдамчилар) деб ном олган. Мухаммад Мадинага келгач ¤з мавкеини мустахкамлашга харакат килади ва исломни таргиб килишни давом эттиради. Нихоят маккаликлар билан мадиналиклар ¤ртасида бир хил жанглар б¤лган. Улардан бири Бадр кудуги ёнида хижрий йилининг рамазон ойида (17 ёки 19 кун) б¤лади. Иккинчи жанг 625 йил июл-август ойларида ва 626 йили «хандок» жанги номини олган т¤кнашувлар хам б¤либ ¤тди. Ушбу жангларда Мухаммад галаба козонгандан кейин, Мадинада ¤з мавкеини мустахкамлаб бу ерда фаол сиёсат олиб боради. 628 йили мусулмонлар жамоаси учун мухим б¤лган вокеа юз берди. Мухаммад Кабаъни мукаддас деб эътироф этишни намоиш килиш максадида 1500 га якин мусулмонлар билан барча кабилалар жангга борадиган мавсумда Маккага ж¤найди. Бундан хавотирланган рахбарлари Абу С¤фиён билан бирга Маккадан 30 км.ча нарида б¤лган Худойбия водийсида уни т¤хтатадилар. Музокаралар бошланиб, ¤ртада «шартнома», «худойбия сулхи» тузилади, касам айтилади, касам «байха» деб аталади. Битимларга мувофик Маккаликлар мадиналикларга келаси йилдан бошлаб хажга келишга ижозат беришади. 630 йили Мадина к¤шинлари Маккани каршиликсиз эгаллайдилар. Уммавийлар билан ракобат тугаб, улар Мухаммаднинг якин ёрдамчисига айланадилар. Ислом Арабистон ярим оролининг асосий хукмрон динига айланади. Шундай килиб Мухаммад Ислом байроги ости араб кабилаларини бирлаштириб, ягона марказлашган мамлакатни ташкил этади. Мухаммад 632 йили июнь ойида 62 ёшда Мадинада вафот этади. Бу даврга келиб анчагина мустахкамлашган мусулмонлар давлати вужудга келган ва бу давлат Ямандан Сино ярим оролига, ¡изил денгиз сохилларидан марказий кум сахроларигача ч¤зилган катта худудни ¤з ичига олган эди. Мухаммад вафотидан кейин халифалар (ёрдамчилар) давлатни бошкарадилар, ва шу муносабат билан мусулмонлар давлати ¤зининг бундан кейинги тарихида «Араб халифалиги» деб ном олади. Мухаммад вафот этгандан кейин биринчи кунданок мусулмонлар жамоасининг й¤л бошловчилари ¤ртасида хокимиятт учун кураш бошланади. Бу курашда мухтожирлар гурухи голиб чикади ва Мухаммаднинг кайнатаси, Ойшанинг отаси Абу Бакр халифадеб эълон килинади. Абу Бакр хукмронлигининг (632 - 634) дастлабки йилларида бир катор араб кабилалари ¤ртасида Мадина хукмронлигига карши бош к¤тарган кабилалар харакати «Исломдан чикиш», «диндан кайтиш» деб таърифланган. Диндан кайтган кишилар каттик таъкиб килинган. ХалифаУмар (634 - 644) замонида истилолар янада кучайган. 634 йили Басра, 633 йили Дамшк, 640 йили ¡уддус олинади ва фаластин, Сурия ерлари т¤ла равишда халифалик к¤лига ¤тади. Яна шунга ахамият бериш керакки, кейинги халифалар Усмон (644 - 656) ва Али (656 - 661) замонларида хам истилолар давом этади. Кавказ ва Турон томонга юришлар кучаяди. ¡иска вакт ичида Грузия, Озарбайжон, Эроннинг шимолий кисми, Хуросон, Мавр ерлари араблар к¤л остига ¤тади ва халифалик к¤шинлари Амударё сохилларига чикади. Шундай килиб 30 йилдан озрок вакт ичида араб халифалиги ¤ша замонлардаги энг катта империя б¤лган Византияга нисбатан хам катта худудни босиб олади, сосонийлар империяси бархам топади. Бунинг натижасида Амударё сохилларидан Шимолий Африкагача Тибилиси ва Дарбанддан Яман ва Уммонгача ч¤зилган янги империя вужудга келади. ¡иска вакт ичида араб к¤шинларининг бундай енгил галаба козонишининг сабаби нимада деган савол тугилиши табийдир. Араб к¤шинларини яхши ташкил килинган ёки юкори харбий техникага эга б¤лган деб айтиш т¤гри б¤лмайди, чунки бу кишилар бадавийлар, яъни к¤чманчилар ва бошка хар хил кабилалардан тузилган б¤либ, ¤з замонида маълум б¤лган харбий санъат ва техника даражасидан хам анча оркада турар эди. Осонлик билан эришилган галабаларнинг асосий сабаби бу даврда араб к¤шинларига жиддий каршилик к¤рсатадиган кучнинг й¤клиги эди. Исломнинг асосий окимлари. Сунналар. Исломнинг кенг таркалган окимларидан б¤либ, Осиё ва Африка китъаларида яшашади. Сунна YII асринг иккинчи ярмида Арабистонда пайдо б¤либ, VII – XII асрларда диний- сиёсий курашлардан с¤нг халифаликнинг етакчи эътикодига айланди. Суннийлар ¡уръони Карим билан бир каторда Сунналарнинг хам мукаддаслигини тан олишади. Суннанинг ханафийлик, маликийлик, шафийлик ва ханбалийлик каби т¤рт мазхаби бор. Улар ¤з номини асосчилари исмидан олишган. Мамлакатимиздаги мусулмонларнинг асосий кисми ханафийлардир. Шимолий Кавказда шафиийлар яшашади. Шиялар. Исломнинг яна бир окими Шиялардир. Шиялар арабча гурух, партия маъносини англатади. Шиитлар ¡уръони Каримнинг илохийлигини эътироф этган холда, унинг оятларини Алига нозил б¤лган деб билишади. Шияларнинг имомийлар мазхаби 11 имом бор дейишади. ¤н иккинчи имом Мухаммад ал Махди IX аср охирларида гойиб б¤лган, аммо у албатта бир куни кайтади ва ер юзида адолат тантана килади. Шиитлар Эрон, Ирок, Покистон каби мамлакатларда яшашади. £збекистон мусулмоннларининг асосий кисми суннийлар мазхабидан б¤лсада, мамлакатимизда шиитлар мазхабига ихлос к¤йганлар хам бор. хозирги пайтда диний экстремистик окимлар суннийлар ва шиитлар ¤ртасида хам ихтилоф чикариб, ¤з гаразли максадлари й¤лида фойдаланишга харакат килиш холлари учраб турибди.
|