АРХАИК (ИБТИДОИЙ) МАДАНИЯТ
Архаик ёки ибтидоий маданият- мавжуд инсоният маданиятнинг ибтидоси ва энг узо³ давом этган давридир. Бу давр инсоният тарихи умумий к´ламининг 99 фоизини ташкил ³илган µолда замонавий маданиятга бе³иёс таъсирини к´рсатиб келмо³да. ¤ша ва³тда вужудга келган архаик маданиятнинг айрим к´ринишлари б´лмиш фикрлаш тарзи, феъл-атвор µозирга ³адар й´³олган эмас. Инсоният µаётининг бошлан²ич даври кейинги барча ´згаришларга замин ту²диргани сабабли бу даврни ´рганиш инсоният эволюцияси асосларини, унинг маданияти негизини тушуниш ва шарµлашга ёрдам беради. «Мозийга ³айтиб иш к´риш хайрликдир» – деган эди А. £одирий. «Дунёда турмо³ учун, – деб ёзади М. Беµбудий, – дунёвий фан ва илм лозимдур, замона илми ва фанидан бебаµра миллат бош³аларга поймол б´лур». Ибтидоий бос³ичдаги маданият ривожининг ³иёфасини ³айта тиклаш ´та ³ийин вазифа. «Шаµсий гувоµнома, таржимаи µол, ³иёфадан маµрум, сукунатдаги ´тмиш, µодисасиз «узо³», (Ф. Бродель) «мудро³», (Э. Леруа-Ладюри) тарих учун идеал намуна касб этиб, табиий-илмий манти³ни яратиш, услублар ми³дори ёки ижтимоий-и³тисодий тушунчалар ва дастлабки (ибтидоий жамоа) ижтимоий тузум таълимотини изоµлаш учун м´лажаллангандир» . Олимлар т´плаган маълумотлар 2 хил б´либ: I. Антропологик ва археологик топилмалар-ибтидоий одамнинг жисмоний ва маданий ривожланишини, овчилик жамоасининг турмуш тарзини ёру² оламга чи³арди. Бу маълумотлар ´зига хос белгилари билан эмперик (тажриба) таµлилни юзага чи³арди ва ибтидоий бос³ични умум ³абул ³илган таснифига асос солди: 1. Палеолит-³адимги тош асри, 2. Неолит – янги тош асри. Палеолит бос³ичининг ´зи µам илк (³уйи) ва с´нгги (ю³ори) даврларга б´линади. Шунингдек, полеолит ва неолит бос³ичининг ´ртаси мезолит – ´рта тош асри даврига б´линади. II. Этнографик маълумотлар- замонавий хал³лар ва µозирги ва³тда µам овчилик ва термачилик билан кун к´рувчиларнинг µаёти µа³ида. Бу маълумотлар са³ланиб ³олган архаик маданият к´ринишини этник, ижтимоий ва руµий ´хшашликлар б´йича ³айта тиклашга ёрдам беради. Тош асрининг даври бундан 2,6 млн. йилдан (Кениянинг Рудольф ³´ли соµилидан топилган ³адимги тош ³уроллари) то эрамизгача 2 минг йилгача (меµнат ³уролларини жездан тайёрлай бошлаган давргача) б´лган ва³тни ´з ичига олади. ¤з навбатида палеолит бос³ичидаги энг узо³ давр илк полеолит б´либ, бундан 40-35 минг йил олдин тугайди. Илк полеолитда антропогонез жараёнининг содир б´лиши, ³азиб топилган гоминид ³олди³ларининг алоµида турлари яшаган даврларда (зинжантроп, австралопитек, питекантроп, синантроп, неандертал ва бош³алар,) маданиятнинг алоµида илк намуналари вужудга келди: ³´пол тош ³уроллари тайёрлаш (кесгич, тош найза, ³ир²ич), оловдан фойдаланиш, оддий турар жойларнинг ³урилиши, муомала воситаларининг ривожланиши, атроф-муµит µа³ида дастлабки мураккаб тасаввурларнинг пайдо б´лишига сабаб б´лди. Децентризм фарази инсоният пайдо б´лишини икки ´чо³-Африка ва Осиё билан бо²лайди, зеро µозирги ва³тда энг ³адимги одам ³олди²и µам Африка минта³асидан топилган. Марказий Осиё, хусусан, ¤збекистон худудида ³азиб топилган гоминидлар µам илк палеолит даврига оиддир. Археолог У. Исмоилов Селун²ир ²оридан топган «фергантроп» ³олди²ининг ёши 700 минг йилга тенг. Илк палеолитнинг охирги даври к´пинча алоµида даврга ажралиб «´рта» ёки «мустье» деб номланади (200 мингинчи йилдан 40 мингинчи йилгача). Бу ³онуний µодиса б´либ, мустье даврида маданий ижодкорлик жараёнининг ´сиши сезилади, яъни бу даврда неандерталлар пайдо б´лди. Неандерталлар кенг худудларга тар³алиб мураккаб ва турли хил ³уроллар тайёрлаган, энг муµими улардан маълум маросим ва маданиятни ривожлантириш бошланди. Неандерталлар яшаган ²орларидан айи³нинг бош суяги топилган, махсус ´рнатилган тош супа оловдан ³орайган, унда маълум маросим ´тказилган. Неандерталлар ³абри к´пинча Шар³-¢арб й´налиши б´йича жойлашиб, мурда «ёнбош ухлаётган µолатда, тиззалари энгагига ³айирилган, ёнига тош ³уроллар ³´йилган». Бу маросим удуми ´лимдан кейинги µаёт мавжудлиги µа³идаги тасаввурнинг маданиятдаги энг ³адимги ва бар³арор пайдо б´лганлигидан далолатдир. Неандертал ³абри ¤збекистоннинг Тешиктош ²оридан (Сурхандарё вилоятидан) µам топилган, шунингдек, ´ша даврга оид к´плаб манзилгоµлар очиб ´рганилган (Омон³´тон, Зирабуло³, Обираµмат, К´лбуло³, Учтут ва бош.). Илк палеолитда маданий муµитнинг мавжудлиги алоµида жойлар билангина чегараланса с´нгги палеолитда эса маданият тизим сифатида шаклланади. С´нгги палеолитнинг бошларида гоминид эволюцияси якунланиб замонавий «а³лли одам» тури пайдо б´лади. С´нгги палеолитда турли-туман тош ва бош³а ³уроллар нотекис тарзда к´пайиши натижасида таркибий ³уроллар-тасма, учлик, шунингдек, т´³имачилик пайдо б´лади. Ниµоят, дастлабки тартибли ижтимоий ташкилот-уру² ташкил топади. Бу ин³илобнинг маµсули инсонларнинг асосий антропологик, руµий физиологик, руµий ижтимоий ва маънавий бирлиги б´либ, инсонлар уюшмасининг и³тисодий, сиёсий, ижтимоий, тил, маиший ривожланишидаги тафовутларга ³арамасдан тарихда са³ланиб ³олди. Маънавий маданият дастлаб жуда содда б´либ, ´ша давр кишиларининг меµнат фаолияти билан уй²унлашиб кетган эди. Ибтидоий одамларнинг билим даражаси анча чекланган б´лсада, биро³ яшаш учун кураш жараёнида атроф-муµитни кузатиб тажриба т´плаганлар. Натижада янги тушунча ва тасаввурлар пайдо б´либ, тафаккур ва нут³ ривожлана борди. Бу эса жамият маънавий ривожланишини тезлаштирди. ¤злаштирувчи µ´жаликдан ишлаб чи³арувчи µ´жаликка ´тилиши билим ва тажрибанинг т´планиши натижасида юзага келди. Дастлаб, ибтидоий одамлар ози³-ов³ат ³идириб ´зи яшаётган муµитни яхширо³ ´ргана бошладилар. Бу эса уларнинг географик билимини оширган. Табиатдаги мавжуд истеъмол ³илишга яро³ли ´симлик ва меваларни ³идириб топиши ва кузатиши натижасида ботаника билимлари т´планган. Ёввойи µайвонлар овлаш жараёнида µайвонларнинг феъли, тури, яшаш жойларини кузатиш туфайли ибтидоий одамларда зоология билими шакллана бошлади. Бу жараёнларни ´рганиш ибтидоий одамлар учун зарурий, µаёт учун кураш, тирикчилик манбаи эди. Касалликни даволаш учун ´ша замоннинг ´зига хос содда табобати б´либ, даволашда ´симликлар, мевалар, µайвонлар, минерал жисмлардан фойдаланганлар. Шунингдек, силаш, у³алаш усули билан баъзи касалликларни даволаганлар ва фолбинлик, сеµргарлик ва жодугарлик усулларидан µам фойдаланганлар. Ибтидоий одамлар табиатни, и³лимни шароитдан келиб чи³иб кузатиши асосида об-µавони олдиндан айтиб бериш ³обилияти пайдо б´лади. Тарбия µам меµнат ва турмуш билан чамбарчас бо²ли³ б´либ, одат ва удумлар асосий аµамият касб этган. Маънавий маданиятнинг к´ринишларидан бири ибтидоий санъат µам одамнинг меµнат фаолияти билан уй²ун µолда вужудга келган. Уру²чилик жамоасининг пайдо б´лиши даврида ибтидоий одамлар санъатнинг нималигини т´ла англамаган µолда тирикчилик жараёнида санъат шакллана бошлади. Ибтидоий саноат хилма-хил б´либ, бир неча турларга б´линади: 1) Суяк, тош парчаси, шох, кулолчилик буюмларига чизилган белгилар, одам, µайвон ва µар хил нарсаларнинг тасвирлари. 2) ¢ор деворларига µар хил ранглар билан ишланган µайвон, одам ва буюмлар тасвири. Уларда ов, меµнат, жанг ва бош³а манзаралар тасвриланган. Бундай тасвирлар Турон, Саµрои Кабир, Марказий Осиё, ¢арбий Европада к´плаб учрайди. 3) £оя тошларга ´йиб, чизиб, иш³алаш усули билан ишланган тасвирларда µайвон, буюм, ³уроллар ва ибтидоий кишиларнинг кундалик меµнати билан бо²ли³ манзаралар ´рин олган. £оя тош тасвирлари Осиё, Африка ва Европада к´п учрайди. 4) Архаик санъат турларидан яна бири хайкалторошлик µам уру²чилик жамоасининг ривожланган даврида пайдо б´либ, асосан аёллар, ³исман эркаклар, шунингдек, µайвонлар хайкаллари ишланган. Бундай хайкалчалар, суяк, тош ва бош³а нарсалардан тайёрланган. ¥айкал тасвирларда ибтидоий маµнат ва эъти³од рамзлари номоён б´лади. 5) Ишлаб чи³арувчи х´жалик (неолит) фаолияти билан бо²ли³ сопол буюмларга чизилган расмларда оддий чизи³лар, µайвон ва ´симлик тасвирлари учрайди. 6) Ибтидоий санъат турларидан бири – ни³облар ³адимги одамларнинг овчилик фаолияти билан бо²ли³ б´либ, ни³об тутиб µайвон ³иёфасига кирган, µайвонларни ³´р³итиб ´зларини µимоя ³илган. Ни³облардан маросим ва удумларда фойдаланган. 7) Муси³а, ³´ши³, ´йин ибтидоий санъат турлари µисобланиб, ибтидоий одамлар уриб, чертиб, пуфлаб чаладиган асбобларни кашф ³илишган. 8) Хал³ о²заки ижоди-асотир, ривоят ва афсоналар µам ибтидоий давр маµсулоти б´либ, ибтидоий одамнинг турмуши, ´й-фикри ва кайфиятини ифодалаган, диний тасаввурларнинг шаклланишига асос б´лган. Умуман, ибтидоий санъат кишиларнинг дастлабки умумий ижоди б´либ, у одамларнинг меµнат фаоляти, ички руµияти ва диний тасаввурлари билан уй²ун б´лган. Айтиш мумкинки, диний тасаввур ва эъти³од шакллари маданиятнинг моддий ва маъанвий турларининг ривожига самарали таъсир к´рсатган. Диний тасаввур ва эъти³од жамоа тузумининг кейинги даврларида шаклланиб, айрим унсурлари ´рта палеолит даврларида вужудга келган. Ибтидоий одамлар атрофидаги µодисаларнинг сабабларини тушуна олмаган. Табиатдаги турли µодисаларнинг сир-асрорлари уларга маълум б´лмаган. Бу µодисалар негизида сирли, ²айритабиий кучлар яширинган деб тушуниб, шу ²айритабиий кучларга эъти³од ³илинган. Ибтидоий одамлар турли минта³аларга тар³алиб, турли хил тирикчилик билан шу²уллана бошлайди. Табиатнинг ва тирикчиликнинг хилма-хиллиги турли эъти³одларнинг пайдо б´лишига сабаб б´лган. Табиат ва жамият µодисаларга бо²ли³ ²айритабиий кучларга ишониш ибтидоий эъти³од дейилади. Унинг тотемизм, анимизм, сеµргарлик, фетешизм каби турлари ибтидоий жамоа тузуми даврида кенг тар³алган. Тотемизм-жамоанинг µайвон ёки ´симлик тури билан ²айритабиий ³ариндошлик ало³асига ишониши б´либ, овчилик ва термачилик ривожланган даврда пайдо б´лган. Бу эъти³одда тотем-µайвон ёки ´симлик ниµоятда µурмат ³илинган. Тотемизмнинг илк бос³ичида µайвон му³аддас саналиб, уни ´лдириш ёки г´штини истеъмол ³илиш таъ³и³ланган. Фа³ат уру²нинг урф-одат маросимларидагина бу µайвон г´шти истеъмол ³илинган. Анимизм –«рух», «жон» маъносини билдириб, бу дунёда руµлар, жонлар шаклидаги ²айритабиий кучларниг борлигига ишониш. Табиатдаги нарсалар, одам ва бош³аларнинг руµлари- шулар жумласидандир. Уру²чилик жамоасининг ривожланиши билан уру² бошли³лар, µарбий й´лбошчилар руµига-аждодларга си²иниш пайдо б´лган. Матриархат даврида руµлар аёллар номи билан аталган. Х´жалик шакллари пайдо б´лгач табиатдаги нарсалар (³уёш, сув, ер) нинг руµига топиниш кучаяди. Сеµргарлик- одамнинг ²айритабиий кучларга таъсир к´рсатиш ³обилиятига асосланган амаллардир. Бу ибтидоий санъатда µам ´з ифодасини топган. £оятош тасвирларидаги яраланган µайвон ифодасида овчилар б´л²уси овнинг бароридан келишини к´злаб, µайвонларни сеµрлаганлигини кузатиш мумкин. Гоминиднинг уч миллион йиллик эволюцияси ниµоясидаги кучли эврилиш натижасида англаш, нут³, дин, санъат вужудга келади. Архаик маданиятнинг хусусияти µа³ида уни µа³ли равишда «гомо сапиенс» яратганлигига этнографик ва археологик маълумотларга асосланиб тасаввур ³илиш имкониятларига эгамиз. Биринчи навбатда биз, ибтидоий одамнинг ´зига хос фикрлаш хусусияти µа³ида хукм чи³аришимиз мумкин. Ибтидоий одамнинг фикрлаши ани³лик, таъсирчанлик, бутунликда фар³ланади. Ибтидоий одам аста- секин турли таш³и µодисаларни сеза бошлайди. У исси³ ва сову³ни, т´³ ва очликни, яхши ва ёмонликни µис ³илади, ёру²лик ва ³орон²уликни ажратади. ¥одисаларнинг р´й беришини кузата бошлайди. О. Фрейденбергнинг фикрича, унда кузатиш таъсуроти устун б´лган. Ибтидоий одамнинг таъсирчан, ани³ тасаввури µали µодисаларни умумлаштириш ³обилиятидан йиро³ эди. У теварак-атрофдаги во³еа µодисаларнинг моµиятини таµлил ³илмасдан фа³ат юзаки ³айд ³илади, нарса ва жараёнларга, уларнинг хусусиятига бир хил ёндошган. Ибтидоий тафаккур учун сабабий бо²ланишлар ´та шартли б´либ, ³андайдир µодисанинг сабаби тез-тез ³айтарилиб турилиши натижасида ва³т ´тиши билан идрок ³илинган. А.Н. Рамоновнинг таъкидлашича, «ёзувсиз маданиятнинг ´зига хос хусусияти-нут³нинг нокатегориал шаклидир». Бу муста³ил фаолиятнинг ижодий манбаъларини чекловчи жараён µисобланади. Инсонга керакли барча янгилик ва билим фа³ат фаолият жараёнида намойиш ³илиш усулида берилган. Шунинг учун ибтидоий маданиятда маросимга ´хшаш шакллар устунлик ³илади. А. Рамонов айтганидек, маросим- ани³ ва ма³садли фаолият б´либ, уни амалга ошиши ижтимоий гуруµлар ну³таи назарида ишлаб чи³ариш фаолияти каби µаётини са³лаш учун µам ´та муµим µисобланади. Маросим прагматикона ва фа³ат маълумот берувчи эмас, балки уларга берилаётган маълумот т´ли³ µолда б´либ с´з ор³али изоµланмайди. Унда ишлаб чи³ариш фаолияти µам, билим µам, сеµр- жоду µам, санъат µам аралаш µолда бир бутунликда намоён б´лади. С´нги палеолит даврида анимистик эъти³одлар ва сеµр-жоду маънавий маданиятнинг негизи сифатида ³атъий расмийлашди. £адимги эъти³одларнинг шаклланиши манбаида табиатнинг таш³и к´риниши ва одамлар жамоаси µа³ида тасаввурларнинг уй²унлашиб кетиши ибтидоий одам учун хос б´лган инсон ва табиатнинг субъекти ва объекти бирлиги таъсирида, эµтимол жамоа нима билан шу²улланса ´шанга бо²ли³ б´лган µайвонлар, ´симликлар, тошлар, яъни унинг фаолияти доирасида нима мавжуд б´лса барчаси учрайди. Дунёда яшаётган аµолининг к´плаб руµ ва жонлар билан муносабатда б´лиш воситаси сифатида сеµргарликни келтириб чи³арди. Сеµргарликнинг энг ³адимги турларидан бири овчилик сеµргарлиги б´либ, ´лжа я³инлашиши билан уни тутиш маш³ини ´рганади. Биро³, барча µаракатлар фа³ат маш³ билан тугамайди. Уни амалга ошириш жараёни асосий масала µисобланади. Дастлабки сеµргарлик µаракатлари мазмунида тотемизм –µайвонлар аждодига топинишни келтириб чи³арди. Ибтидоий жамоа турмуши, ови, уруши, µайвонларни тутиб ейиши, ту²илиш ва ´лимини – умуман инсон µаётини тотемистик, яъни, тотемлар кураши ва т´³нашиши ор³али тасаввур ³илади. Бу тасаввурлар о³ибатда космогоник манзарага асос солади, ³аерда µар бир тотем-коинот борки ейди, й´³олади ва тирилади, ³ари коинот ´рнига ёшлар келади. Уларнинг ´рин алмашиши ва ёшариши ёки тирилишнинг борлиги ´лимдадир. Сеµргарликка ´хшаш µаёт нафа³ат пайдо б´лаётган тушунчаларни ´зида жамлади, балки маданиятнинг энг ³адимги шакли б´либ ³олди. Ундан µозирги ва³тгача оламни ´зида акс этган дин, санъат, фан соµалари пайдо б´лди. Барчаси суякка чизиш ва на³ш солиш, кичик µайкалторошлик, белги – муµр босиш, б´ё³ли µошиялар чизиш, ²ор деворларига бетартиб чизи³ шакллар солишдан бошланди ва натижада машµур Альтамир, Ласко, Монтоспан ва бош³а ²орлардаги тасвир галереяси вужудга келади. ¢ор тасвирлари табиий, ани³ро²и µаётий акс эттирилган. ¢ор тасвирларининг дастлабки бос³ичида жонворлар тасвири алоµида ´рин тутади: отлар, ёввойи ³орамол, мамонтлар ´та ёр³ин тасвирланган. Палеолит кишисининг тасвир фаолиятида нафосат уй²унлиги ёки расм ёзувлар (пиктография) эмас, балки тасвирни «фотографик» тарзда ифодалаш устун б´лган. Бу тасвирлар маросим тафсилотларидир. Машµур санъатшунос А. Арнхеймнинг таъкидлашича палеолит даврида санъат µаётий зарур вазифани бажарган. У кишига мислсиз куч бахш этиб, тирик мавжудод ва нарсалардаги маънисизликка»сеµр бахш» этиш имконини яратган. Ибтидоий одам чизилган тасвирга жониворларнинг жони ´тади, шу туфайли уларга таъсир ³илиш мумкин деб ´йлаган. Архаик санъат инсонни µайвонлар руµияти билан ³изи³ишида алоµида восита б´либ, унда µа³³оният ва маросим уй²унлашиб кетади. ¤збекистон худудида с´нгги палеолит даврига оид ³ояга солинган тасвир намуналари учрамасада, ушбу даврга тегишли 30 дан орти³ манзилгоµлар ´рганилган, жумладан Самар³анд манзилгоµи, Оµангарондаги тош ³уроллар, тайёрланган «устахона», К´кбуло³ ва О³тош манзилгоµлари. ¤збекистон µудудидаги ибтидоий тасвирий санъат намуналарини энг ³адимгиси мезолит-неолит даврларига оид б´либ, улар жаµон тасвирий санъат тарихининг ажралмас ³исмидир. Шунингдек, бу тасвирий санъат тарихи бир ³атор алоµида к´риниш, ´зига хослик ва фар³лик жиµатларга эга б´либ ³уйидаги бос³ичлардан иборат: 1. ¢орлар, ³адимги тошлар ва турли ³ояларда са³ланиб ³олган ибтидоий тасвирлар яратилган давр. 2. Лой, ганч, тош ва ё²очдан ишланган ³адимги µайкаллар намуналари ва турли µунармандчилик буюмларидаги тасвирлар яратилган даврлар. Мамлакатимиз то²лик туманларида кенг тар³алган ³оятош тасвирлари ишланиш усулига к´ра икки хил: бир хиллари б´ё³ (оµра) билан; иккинчи хиллари эса ´йиб-иш³алаш-чизиш усули билан ишланган расмлар (петроглифлар). ¤збекистондаги ³оятош тасвирларининг энг нодир намуналари Зараутсой, Сармишсой, Беронсой, К´ксарой, Такатош, Тераклисой каби юздан зиёди топилган. Бу ³оятош тасвирларда ¤збекистоннинг ³адимги ва µозирги µайвонот олами турларини кузатиш мумкин. Булар ибтидоий шер ва й´лбарслар, ³оплон, тулки ва б´рилар, бу²у ва жайронлардир. ¤збекистондаги ³оятош расмлари мазмунан бой ва манзараси жиµатидан хилма-хил. Унда одамлар, ов, йирт³ич µайвонлар т´³нашуви манзаралари тасвирланган. Бу тасвирлар ор³али ´ша давр одамларининг ов, меµнат ³уролларини билиб олиш мумкин. Шунингдек, ³оятош расмлар ³адимги аждодларимизнинг ²оявий ³арашлари ва диний эъти³одларини ´рганишда муµим ахамиятга эга. Негаки, ибтидоий одамлар бир-бирларига фикрларини, муносабатларини истакларини чизи³лар, оддий шакллар, содда тасвирлар ор³али етказишга интилганлар. Масалан, улар ов ³уролларини тасвирлаш ор³али овга бормо³чи эканликларини ифодаласалар, ёввойи бу³а ва бош³а турли µайвонлар тасвирлари ор³али, ´ша µайвонларни овламо³чи эканликларини билдирганлар. К´µитанг то²ининг ю³орисида жойлашган ²орни «Олтин олов ³ояси» ёки «Олтин олов дараси» деб аташган. Чунки зар-олтин, ´т-олов маъносида бу ёдгорлик «Заравутсой» деб аталган. Заравутсой ов манзарасидаги турли расмларни кузатиш ³адимги одамларни µаётини, турмуш тарзини жонли тасаввур ³илиш билан бирга ибтидоий бадиий маданиятнинг ´зига хос жиµатларини англашга ёрдам беради. Ибтидоий одамларнинг тирикчилик манбаи б´лган ов манзарасини кузатиш ор³али овчилик илмининг айрим ³ирраларини ´рганамиз. Тасвирий санъатнинг ибтидоий даврга мансуб намуналаридан бири Жиззах вилоятидаги Та³атош номли тошдаги тасвир ёзувлардир. Бу тасвирларда фикр, сезги, амалий эµтиёж каби туй²улар акс эттирилган. £адимий тасвирлардан яна бири Зарафшон этакларидаги «Сармишсой» тасвирларида эса ибтидоий рассомлар ижоди ´з аксини топган. Бу ибтидоий тасвирий санъат асарлари Сармишсой дарасининг икки юзида ³ад к´тарган ³оятошларнинг силли³ юзасига солинган. Сармишсой ³ояларида ёввойи бу³алар, шохдор бу²и ва ³улонлар, елиб бораётган то² та³аси, оµу, т´н²из, б´ри, ³оплон, итлар µамда бир-бири билан олишаётган ёввойи ва µонаки µайвонлар, шунингдек, овчилар ва ов манзаралари µам тасвирланган. £адимги рассомлар фаолиятида µам кузатувчанлик, шакл ва чизи³лар ор³али б´лаётган во³еаларнинг характерини, мазмунини ёритиб бера олиш ³обилиятлари к´зга ташланади. £оятош, даралар ва ²орлардаги расмлар мазмунан бой б´лиши билан бирга хилма-хилдир. Уларда турли манзаралар ´з аксини топган. Умуман бу тасвирлар ор³али одамларнинг муштарак туй²улари юзага чи³³анлигини к´рамиз. Бу расмларда µар бир белги, ³оралама ёки шакл ´зига хос фикрни, µатто сеµру жодуларни ифодалаб бериши билан ³изи³арлидир. Шулардан к´ринадики, аждодларимиз µаётида, турмуш тарзида тасвирий фаолият алоµида ´рин тутган. Маълумки, инсон ´з меµнати туфайли µайвонот дунёсидан ажралиб чи³³ач, яшаш учун кураш жараёнида ³анчалик онгли меµнат ³илса, у шунча муваффа³иятларга эришган. Кураш ва меµнатда эришилган муваффа³иятлар урф-одат, удум, маросим, анъана ва байрам- хурсандчиликни вужудга келтирган. Маданиятшунослар фикрича байрам ва маросимлар энг ³адимги даврдаё³ мавжуд б´лган ва ибтидоий одамлар µаётида муµим рол ´йнаган. Д.М. Генкиннинг фикрича, «маросим ва байрамларнинг чу³ур илдизи инсониятнинг «г´даклик» даврига бориб та³алади». М.М. Бахтининг таъкидлашича, «Байрам инсоният маданиятининг бошлан²ич шаклидир». Бу жараён ибтидоий одамлар овчилик билан кун кечирган даврларда я³³ол содир б´ла бошлаган. Ю³орида тилга олган тасвирларда асосан µайвонлар, ов ³илиш, овчилар ра³си (баъзан µайвонлар ни³обида) каби тасвирлар ³адимий одамларнинг ´з меµнати (ови) натижасини тантана ³илганликларидан далолат беради. Ибтидоий овчилар µаётида овчилик маросим –удумлари муµим ´рин тутган. Овчилик маросимлари овдан олдин µам овдан кейин µам ´тказилган. Шунингдек, овчилик маросимлари-овга тайёргарлик, ёшларни овга ´ргатиш ва овдан кейинги тантаналарни ифодалаб, тасвирларда акс этган. Буни биз Зараутсой ва Саймалитош расмларида нафа³ат тотемларга си²иниш, балки ов маросим-байрамлари µам акс этганлигини к´рамиз. Илк бор маµсус уюштирила бошланган маросим- байрамлар тотемларга ба²ишланган. Я.П. Белоусовнинг фикрича, «Энг ³адимий ва оммавий маросимлар ³аторига зоофалик маросимларни киритиш мумкин». Бу маросимларда турли жойларда тотем µисобланган турли µайвонлар-айи³, ёввойи эчки, сигир, бу²у, от, б´ри кабиларга топинганлар. ´рта Осиёда илон, бу³а, ³´й, от, туя, шер тотемлари кенг тар³алган. Буни биз ³азилма ёдгорликлардан топилган амалий санъат буюмлари мисолида кузатишимиз мумкин. Меµнат та³симотининг вужудга келиши муносабати билан ³адимги одамларнинг ишлаб чи³арувчи µ´жаликка (неолитда) ´тиш натижасида янги соµаларга оид маросим ва байрамлар вужудга кела бошлади. Бу «Меµнат маросимлари» б´либ, у µам ´з ´рнида маданият ва санъат (театр, ра³с, пантамимо санъатининг примитив к´ринишлари) нинг ривожланишига замин яратди. Г. Чайлднинг таъкидлашича, бундан 10 минг йилча олдин неолит ёки аграр ин³илоб содир б´лади. У энг аввало, Олд Осиё ва Я³ин Шар³да содир б´либ, бу деµ³ончилик ва чорвачиликнинг вужудга келиши билан бо²ли³. ´тро³ турмуш тарзи ишлаб чи³ариш соµаларининг ривожланиши учун шароит яратди. Т´³имачилик, кулолчилик, уй-жой ³урилиш пайдо б´лди. Табиий танланиш ´симлик навлари ва µайвонлар зотининг ´згаришига аста –секин, анъанавий такрорланувчи мувофи³ликни пайдо ³илди. Аграр соµа астрономик кузатишларни тартибга солишни талаб ³илди. Бу даврда инсоният тафаккурининг ривожланиши мифологияни шакллантирди. Миф ва мифология энг аввало антропоморфизм-табиатдаги нарсаларга µам одамга хос деб ³арашни ва худоларни одам ³иёфасида тасаввур ³илишни ифодалайди. Миф ва мифологияни ³адимги эъти³одлардан фар³и, оламдаги барча мавжуд муносабат ва ³адриятларни изоµлашни ´зига олади. Бу ´ша даврларни билишнинг ´зига хос назарий асоси ва маµсус шаклидир. Негаки билим-ёр³ин ранг-баранглик, ифодалилик, ж´ш³инликдир. Мифология дастлабки бос³ичда кишилар учун билим ´рганиш ва мустаµкамлашнинг ягона манбаи ва усули эмаслиги даргумон. Биро³, Л.С. Васильевнинг таъкидлашича, билимни мустаµкамлаш бу –мифни ´рганиш й´ли билан эмас, балки унинг удумлари, маросимларининг амалда такрорланиб тар³алишида содир б´лади. Миф ва маросим архаик маданиятнинг г´ёки икки томони, яъни – с´здаги ва µаракатдаги, назарий ва амалий. Мифологик билим илмий µа³и³атга маълум ми³дорда даµлдордир. Мифологик билимнинг иккита асосий ижтимоий вазифаси бор: 1. Ушбу умумийликнинг асосий вазифаларини, уларнинг одатий мавжудлигини кишилар онгига киргизиш ва мустаµкамлаш, хусусан, шаклланган ³оидаларни тасди³лаш, ³онунийлаштириш ва µатто жамоани тиклаш ва бар³арорликни таъминлаш учун уларни анъанага айлантириш; 2. Жамоани ³´р³увидан халос ³илиш ма³садида ва руµий µаловатни кафолатлашда атроф-муµит билан, бутун таш³и олам билан мустаµкам ало³а ´рнатиш ва таъминлаш. Миф оламни мавµум ²оялардан бузилган тарзини ´зида намоён ³илиб, ноани³ ва ³уру³ муµокамаларнинг шаклланишига имкон беради яъни, дастлабки даврда инсонни уни чул²аб турган ани³ кундалик ишлардан фикрини чал²итиб, µаёлий поэтик оламга олиб киради. Миф оламни жамоа б´либ анъанавий µис ³илишдир, негаки, шу алфозда у µар доим илк диний тасаввурлар мажмуининг негизи µисобланган. Миф- дастлабки дунё³арашнинг зарурий, му³аррар шаклидир. Умум тасаввурлар мифнинг шаклланишига сабаб б´лолмайди ва µиссий тажриба-кузатишлар учун µам, ноани³-мавµум мулоµазаларга µам асос б´лолмайди. Гуруµлар тушунчаси энг аввало бутун борликни ´зига ³´шиб µиссий ³ай²уришга таянади. Ахборотлар µажмини беµад ´саётганлиги уни узатишнинг янги каналларини яратишни талаб ³илди. Мифларнинг пайдо б´лиши мавµум тушунчалар вужудга келганлиги µа³ида, инсоннинг нут³и ривожланаётганлиги µа³ида гувоµ беради. Бунга бир мисол – тасвирий санъатнинг ривожланишидир: расмлар бир ³адар ани³лашиб, соддалик ва шартлилик кучайиб боради. Тасвир к´про³ рамзийлик белги хусусиятини касб этиб, бунинг ёрдамида ахборот бериш мумкин б´лади. Топилган петроглифлар (тошбитиклар) инсонлар жамоасининг µаёт µодисалари µа³ида етарли, муфассал µикояларни ´зида са³лаб келган. Бундай тасвирларга мисол ³илиб Сурхандарёнинг Зара´тсой дарасидаги ³оятош расмларини к´рсатиш мумкин. Билимларни са³лаш ва узатишнинг яна бир воситаси жамоанинг алоµида аъзолари, бош³а кундалик ишлардан озод ³илиниб, фа³ат маълумотларни йи²иш, са³лаш ва узатиш билан шу²улланган. Бундай кишилар шаманларга (сеµргарларга) айланган. Шаманларни к´пи ёши улу², µаётий билим ва тажрибага эга, табиатни кузатиб ´злаштирган, маросим ва удумларни билувчи кишилар б´лган. Масалан, Шимолий Америка µиндуларнинг аджибве ³абиласи шаманлари ´зи яшаётган жойнинг ов ³илиш шартларини, µайвонларнинг ´зига хос феълини пухта ´рганади, овдан ³айтган овчилардан µар доим суриштириб ´з билимини оширади. ¤злаштирган маълумотлари шаманга т´²ри ³арор чи³ариш имконини бериб, шу тари³а у ³абила ва уру² аъзолари ичида обр´га эга б´лишига ва натижада сеµргарлик удумларини бажарувчи асосий ижрочисига айланиб ³олади. Марказий Осиё минта³асида Неолит даври анча олдин бошланган. Бунга мил. ав. VI минг йилликда Копетдо² этагида вужудга келган Жойтун маданияти гувоµлик беради. ¤тро³ деµ³онлар ва чорвадорларнинг бу маданияти асосан, самонли лойдан ³урилган уйлардан иборат манзилгоµ б´либ Эрон ва Месопотамия хал³лари маданияти билан я³ин ало³ада шаклланган Жойтунликларнинг маънавий маданиятини ривожи µа³ида катта умумий ибодатхона деворларига ишланган рангтасвир далил б´лади. Мил. ав. IV-III минг йилликда Хоразм худудида неолит даврига оид Калтаминор маданияти шаклланди. Неолит ин³илоби моµиятига к´ра архаик маданиятнинг охири µисобланади. Ишлаб чи³ариш фаолиятининг янги тури-деµ³ончилик ва чорвачиликка ´тиш билан инсон табиатда муста³ил фаолият к´рсатиш ³обилиятини намоён ³илди, бу инсоннинг ижтиимоий ва маънавий ²алабаси эди. Агар архаик маданиятда жамоат фикри етакчилик ³илиб, уру² аъзоси, уру² манфаатлари доирасида фаолият к´рсатган б´лса, энди индивидуал онг ва ³изи³иш кучая бошлади. Неолит даврининг охири ва жез асрида архаик маданият барµам топди. Бу даврда жамоа мулки ´рнига хусусий мулк вужудга келиб, µунармандчилик ажралиб чи³ади ва маµсулот айр бошлаш шаклланади. Ижтимоий тузум шакли мураккаблашади. Муста³ил х´жалик юритишда мувофи³лаштиришни кучайтириш зарурати, к´пинча жамоанинг бош³а аъзолари ёки ³абила оилалар билан ³ариндошлик ало³аларининг бо²ланмаганлиги махсус бош³арув аппаратини тузишни талаб ³илди. Энди о³со³оллар ва ³абила й´лбошчилари йи²инининг аµамияти сезиларли ошди, бу ³абила й´лбошчиларига си²инишни шакллантира бошлади. Й´лбошчи ³абиланинг бахт-саодат соµиби, аждодлар руµи унга туµфа ³илган маµсус фазилат «омад»эгаси сифатида демократия белгиларига µурмат са³лайди. Й´лбошчиларга си²инишда й´лбошчининг жамоа µаётида тутган муµим ´рнини эътироф ³илиш ифодаси туради: -У нафа³ат ³абила худудини ³´ри³лашни ташкил ³илиб ³олмай µарбий юришга бошчилик ³илади µам, шунингдек, муµим жамоат ишларини бажариш учун хонаданларни бирлаштиради ва жалб ³илади (канал ³азиш, муµофаза т´си²лар ´рнатиш; яйлов, ´рмон, дарёлар каби умум фойдаланадиган мулклар учун). Билимнинг ошиши натижасида мураккаб буюмлар яратила бошланди.£айи³ ва елканли кемалар, та³вим, µисоб ва ´лчов тизими вужудга келди. Хусусий мулкчиликнинг пайдо б´лиши µу³у³нинг шаклланишига олиб келди. Айримлари µозиргача са³ланиб келаётган анъаналар ва ³адимги фольклор намуналари вужудга келади (мифлар, достонлар, µикоялар, маросим ³´ши³лари), ёзувнинг илк тизими шаклланади; пиктографик (расм-ёзув), белги ёки µиндуларнинг тугунли ёзувлари. Монументал меъморчилик µам вужудга келди. Илк монументал иншоатлар катта тош б´лак ва тош плиталардан ³урилган мегалитлар µисобланади. Мегалит иншоатларнинг турлари бир-биридан фар³ ³илади. Масалан, менгирлар баланд тошдан иборат б´либ, баландлиги 20 метрдан ошади, улар алоµида ёки хиёбонларга ³атор ³илиб ³урилган. Долменлар (тош ма³баралар) тош плиталардан са²ана ёки ма³бара (кулба) шаклда ³урилган. Кромлехлар эса атрофига тошлар ёт³изилган иншоатлардир. Энг машµур кромлех буюк Британиядаги Стоунхендж µисобланади. (мил. авв. II минг йиллик бошларига оид). Мегалитлар саждагоµ ва ибодатлар жойи саналсада, аслида улар бош³а ма³садлар учун м´лжалланган. Мегалитлар хал³ларни бирлаштириб, жамоанинг барча кучларини жипслаштиришга, янги ижтимоий тузум вужудга келаётган µолларда инсонларни умумлаштириш (соцализация) ма³садларига хизмат ³илди. Негаки, давлат тузилиши жараёнида турли ижтимоий ³атламларнинг б´линиши содир б´лади; бош³арувчилар, маънавий маданият ва билим эгалари коµинлар ва оддий бажарувчилар. ¤збекистон худудида жез даври мил. авв. II минг йиллик бошларини ´з ичига олади. Худди шу даврда икки турдаги муста³ил маданият шаклланиб ани³ ажралади: ´тро³ деµ³ончилик воµаларидаги маданият; к´чманчи даштликлар маданияти. ´тро³ деµ³ончилик маданияти дастлаб Сурхондарё воµасидаги Сополлитепа, Жар³´тон маданиятлари, Фар²она водийсидаги Чуст маданияти, иккинчиси- Замонбобо, Тозабо²ёб, Суярган ва Амиробод каби жойларда вужудга келди. ¤збекистон жануби-Сурхондарё вилоятида µозирда µам машµур б´лган усталар, заргарлар ва санъаткор – ³урувчилар яратган маданият энг ³адимги маданиятдир. Мил. авв. ХVIII-Х минг йилликка оид Сополлитепа ва Жар³´тон манзилгоµларида ³адимги шар³ туридаги илк шаµарнома цивилизациянинг шаклланиши ва ривожланиши жараёни кузатилади. Сополлитепа лабиринтнома (³аср) т´²ри бурчакли к´ча тармо²и ва истеµком тизими б´лган манзилгоµлар мажмуидан ташкил топган. Жарк´тонда µам монументал меъморчилик хом ²иштдан ³урилган. Марказда ³алъа жойлашган, уйлар хом ²иштдан баланд к´тариб ³урилган. ¥ар бир гузарда бинонинг ´ртасида юмало³ ´чо³ шаклида девор токчасида олов меµробдан иборат си²инадиган маркази б´лган. Иккала манзилгоµда жез эритиш, т´³имачилик, кулолчилик, заргарлик; суяк, тош, ё²очга ишлов бериш гуллаб-яшнаган. Турли кулолчилик буюмларини кулолчилик дастгоµида пишириб сифатли тайёрланганлиги, шаклининг чиройлилиги кулолчилик соµасининг техника ва технологияси ю³орилигидан далолат беради. Топилган намуналардан маълум б´лишича ¤збекистоннинг Жанубида яшовчи аµоли ³адимги шар³, айни³са µинд водийсидаги Хараппа цивилизацияси намуналари билан кенг µамкорликда б´лган. Буни Сополлитепа ва Жарк´тон шунингдек, ¤збекистоннинг бош³а деµ³ончилик маданиятида µам учратиш мумкин. Бронза даврида шаклланган «к´чманчи чорвадорлар» маданияти мил. авв. III минг йиллик охири-II м. й. бошларига оид б´лган Бухоро воµасидаги Замонбобо манзилгоµида ´рганилган. Замонбобо аµолиси катта ярим ерт´лаларда яшаб, бронза ва тош ³уроллар ишлатишган. Кулолчилик дастгоµисиз ³´лда ишланган таги юмало³, ясси сопол идишлардан фойдаланган. Жез даврида маданият ёдгорликлари Амударё ва Зарафшоннинг ³´йи о³имидан, Тошкент воµаси, Фар²она водийси, Самар³анд вилоятидан топилган. Улар чорвадор ³абилалар маданиятининг вужудга келиши µа³ида ³имматли маълумотлар беради. Чорвадор ³абилалар жез даврида ´тро³ турмуш тарзига ´та бошлади, ³исман деµ³ончилик билан шу²улланади, кейинчалик к´чманчи чорвадорларга айланишган. Архаик маданият ´рнига ³адимги цивилизация маданияти ´рнатилди: мураккаб-ижтимоий тизимга эга б´лган дастлабки давлатлар, диний ва ³онунчилик шаклларининг ривожланиши, шаµар ва ёзувлар. Биро³ архаик маданият изсиз й´³олмади. Унинг айрим ³ирралари жаµон хал³лари мифларида, фолькларида, инсон руµиятининг чу³ур «архетиплари» да са³ланган. К. Юнгнинг назариясига к´ра архетиплар- «онгсиз жамоанинг» руµий тузумидир. Улар замондан таш³арида намоён б´либ, шунга мувофи³ тарзда ³иёфалар, яшаган ва яшовчи кишиларнинг туй²уси ва фикри шаклланади, рамзий тасвирларда, мифларда акс этган жамоага хос б´лган тарихий тажрибада оламни англашнинг ибтидоий шакллари са³ланган. Кишилар к´пинча ´злари пай³амаган µолда у ёки бу анъаналари билан, улардаги архетипик рамзлардан ажралган µолда яшайдилар. Барча замонавий маданиятлар асосидаги бу чу³ур негизни сезиш ва ´рганиш µозирда содир б´лаётган жараёнларни яхши таµлил ³илишимизга, маълум маънода келажакка назар ташлашимизга ёрдам беради.
|
Категория: tarix | Добавил: admin (28.01.2011)
|
Просмотров: 2537
| Рейтинг: 0.0/0 |
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи. [ Регистрация | Вход ]
--> |