Поиск
Форма входа
Radio Tas-iX

Для выбора радио используйте кнопки влево и вправо
Мини-чат
Статистика



Онлайн всего: 2
Гостей: 2
Пользователей: 0
Посетители за сегодня

[Подробная статистика]


Зарегистрированных
Всего:
2718
Новых за месяц: 0
Новых за неделю: 0
Новых вчера: 0
Новых сегодня: 0
Главная » Статьи » tarix

АРХАИК (ИБТИДОИЙ) МАДАНИЯТ


Архаик ёки ибтидоий маданият- мавжуд инсоният маданиятнинг ибтидоси ва энг узо³ давом этган давридир. Бу давр инсоният тарихи умумий к´ламининг 99 фоизини ташкил ³илган µолда замонавий маданиятга бе³иёс таъсирини к´рсатиб келмо³да. ¤ша ва³тда вужудга келган архаик маданиятнинг айрим к´ринишлари б´лмиш фикрлаш тарзи, феъл-атвор µозирга ³адар й´³олган эмас. Инсоният µаётининг бошлан²ич даври кейинги барча ´згаришларга замин ту²диргани сабабли бу даврни ´рганиш инсоният эволюцияси асосларини, унинг маданияти негизини тушуниш ва шарµлашга ёрдам беради.
«Мозийга ³айтиб иш к´риш хайрликдир» – деган эди А. £одирий. «Дунёда турмо³ учун, – деб ёзади М. Беµбудий, – дунёвий фан ва илм лозимдур, замона илми ва фанидан бебаµра миллат бош³аларга поймол б´лур».
Ибтидоий бос³ичдаги маданият ривожининг ³иёфасини ³айта тиклаш ´та ³ийин вазифа. «Шаµсий гувоµнома, таржимаи µол, ³иёфадан маµрум, сукунатдаги ´тмиш, µодисасиз «узо³», (Ф. Бродель) «мудро³», (Э. Леруа-Ладюри) тарих учун идеал намуна касб этиб, табиий-илмий манти³ни яратиш, услублар ми³дори ёки ижтимоий-и³тисодий тушунчалар ва дастлабки (ибтидоий жамоа) ижтимоий тузум таълимотини изоµлаш учун м´лажаллангандир» .
Олимлар т´плаган маълумотлар 2 хил б´либ:
I. Антропологик ва археологик топилмалар-ибтидоий одамнинг жисмоний ва маданий ривожланишини, овчилик жамоасининг турмуш тарзини ёру² оламга чи³арди. Бу маълумотлар ´зига хос белгилари билан эмперик (тажриба) таµлилни юзага чи³арди ва ибтидоий бос³ични умум ³абул ³илган таснифига асос солди:
1. Палеолит-³адимги тош асри,
2. Неолит – янги тош асри.
 Палеолит бос³ичининг ´зи µам илк (³уйи) ва с´нгги (ю³ори) даврларга б´линади. Шунингдек, полеолит ва неолит бос³ичининг ´ртаси мезолит – ´рта тош асри даврига б´линади.
II. Этнографик маълумотлар- замонавий хал³лар ва µозирги ва³тда µам овчилик ва термачилик билан кун к´рувчиларнинг µаёти µа³ида. Бу маълумотлар са³ланиб ³олган архаик маданият к´ринишини этник, ижтимоий ва руµий ´хшашликлар б´йича ³айта тиклашга ёрдам беради.
 Тош асрининг даври бундан 2,6 млн. йилдан (Кениянинг Рудольф ³´ли соµилидан топилган ³адимги тош ³уроллари) то эрамизгача 2 минг йилгача (меµнат ³уролларини жездан тайёрлай бошлаган давргача) б´лган ва³тни ´з ичига олади. ¤з навбатида палеолит бос³ичидаги энг узо³ давр илк полеолит б´либ, бундан 40-35 минг йил олдин тугайди. Илк полеолитда антропогонез жараёнининг содир б´лиши, ³азиб топилган гоминид ³олди³ларининг алоµида турлари яшаган даврларда (зинжантроп, австралопитек, питекантроп, синантроп, неандертал ва бош³алар,) маданиятнинг алоµида илк намуналари вужудга келди: ³´пол тош ³уроллари тайёрлаш (кесгич, тош найза, ³ир²ич), оловдан фойдаланиш, оддий турар жойларнинг ³урилиши, муомала воситаларининг ривожланиши, атроф-муµит µа³ида дастлабки мураккаб тасаввурларнинг пайдо б´лишига сабаб б´лди.
 Децентризм фарази инсоният пайдо б´лишини икки ´чо³-Африка ва Осиё билан бо²лайди, зеро µозирги ва³тда энг ³адимги одам ³олди²и µам Африка минта³асидан топилган. Марказий Осиё, хусусан, ¤збекистон худудида ³азиб топилган гоминидлар µам илк палеолит даврига оиддир. Археолог У. Исмоилов Селун²ир ²оридан топган «фергантроп» ³олди²ининг ёши 700 минг йилга тенг.
 Илк палеолитнинг охирги даври к´пинча алоµида даврга ажралиб «´рта» ёки «мустье» деб номланади (200 мингинчи йилдан 40 мингинчи йилгача). Бу ³онуний µодиса б´либ, мустье даврида маданий ижодкорлик жараёнининг ´сиши сезилади, яъни бу даврда неандерталлар пайдо б´лди. Неандерталлар кенг худудларга тар³алиб мураккаб ва турли хил ³уроллар тайёрлаган, энг муµими улардан маълум маросим ва маданиятни ривожлантириш бошланди. Неандерталлар яшаган ²орларидан айи³нинг бош суяги топилган, махсус ´рнатилган тош супа оловдан ³орайган, унда маълум маросим ´тказилган. Неандерталлар ³абри к´пинча Шар³-¢арб й´налиши б´йича жойлашиб, мурда «ёнбош ухлаётган µолатда, тиззалари энгагига ³айирилган, ёнига тош ³уроллар ³´йилган». Бу маросим удуми ´лимдан кейинги µаёт мавжудлиги µа³идаги тасаввурнинг маданиятдаги энг ³адимги ва бар³арор пайдо б´лганлигидан далолатдир. Неандертал ³абри ¤збекистоннинг Тешиктош ²оридан (Сурхандарё вилоятидан) µам топилган, шунингдек, ´ша даврга оид к´плаб манзилгоµлар очиб ´рганилган (Омон³´тон, Зирабуло³, Обираµмат, К´лбуло³, Учтут ва бош.).
 Илк палеолитда маданий муµитнинг мавжудлиги алоµида жойлар билангина чегараланса с´нгги палеолитда эса маданият тизим сифатида шаклланади. С´нгги палеолитнинг бошларида гоминид эволюцияси якунланиб замонавий «а³лли одам» тури пайдо б´лади. С´нгги палеолитда турли-туман тош ва бош³а ³уроллар нотекис тарзда к´пайиши натижасида таркибий ³уроллар-тасма, учлик, шунингдек, т´³имачилик пайдо б´лади. Ниµоят, дастлабки тартибли ижтимоий ташкилот-уру² ташкил топади. Бу ин³илобнинг маµсули инсонларнинг асосий антропологик, руµий физиологик, руµий ижтимоий ва маънавий бирлиги б´либ, инсонлар уюшмасининг и³тисодий, сиёсий, ижтимоий, тил, маиший ривожланишидаги тафовутларга ³арамасдан тарихда са³ланиб ³олди.
 Маънавий маданият дастлаб жуда содда б´либ, ´ша давр кишиларининг меµнат фаолияти билан уй²унлашиб кетган эди. Ибтидоий одамларнинг билим даражаси анча чекланган б´лсада, биро³ яшаш учун кураш жараёнида атроф-муµитни кузатиб тажриба т´плаганлар. Натижада янги тушунча ва тасаввурлар пайдо б´либ, тафаккур ва нут³ ривожлана борди. Бу эса жамият маънавий ривожланишини тезлаштирди. ¤злаштирувчи µ´жаликдан ишлаб чи³арувчи µ´жаликка ´тилиши билим ва тажрибанинг т´планиши натижасида юзага келди.
 Дастлаб, ибтидоий одамлар ози³-ов³ат ³идириб ´зи яшаётган муµитни яхширо³ ´ргана бошладилар. Бу эса уларнинг географик билимини оширган. Табиатдаги мавжуд истеъмол ³илишга яро³ли ´симлик ва меваларни ³идириб топиши ва кузатиши натижасида ботаника билимлари т´планган. Ёввойи µайвонлар овлаш жараёнида µайвонларнинг феъли, тури, яшаш жойларини кузатиш туфайли ибтидоий одамларда зоология билими шакллана бошлади. Бу жараёнларни ´рганиш ибтидоий одамлар учун зарурий, µаёт учун кураш, тирикчилик манбаи эди.
 Касалликни даволаш учун ´ша замоннинг ´зига хос содда табобати б´либ, даволашда ´симликлар, мевалар, µайвонлар, минерал жисмлардан фойдаланганлар. Шунингдек, силаш, у³алаш усули билан баъзи касалликларни даволаганлар ва фолбинлик, сеµргарлик ва жодугарлик усулларидан µам фойдаланганлар.
 Ибтидоий одамлар табиатни, и³лимни шароитдан келиб чи³иб кузатиши асосида об-µавони олдиндан айтиб бериш ³обилияти пайдо б´лади. Тарбия µам меµнат ва турмуш билан чамбарчас бо²ли³ б´либ, одат ва удумлар асосий аµамият касб этган.
 Маънавий маданиятнинг к´ринишларидан бири ибтидоий санъат µам одамнинг меµнат фаолияти билан уй²ун µолда вужудга келган. Уру²чилик жамоасининг пайдо б´лиши даврида ибтидоий одамлар санъатнинг нималигини т´ла англамаган µолда тирикчилик жараёнида санъат шакллана бошлади. Ибтидоий саноат хилма-хил б´либ, бир неча турларга б´линади:
 1) Суяк, тош парчаси, шох, кулолчилик буюмларига чизилган белгилар, одам, µайвон ва µар хил нарсаларнинг тасвирлари.
 2) ¢ор деворларига µар хил ранглар билан ишланган µайвон, одам ва буюмлар тасвири. Уларда ов, меµнат, жанг ва бош³а манзаралар тасвриланган. Бундай тасвирлар Турон, Саµрои Кабир, Марказий Осиё, ¢арбий Европада к´плаб учрайди.
 3) £оя тошларга ´йиб, чизиб, иш³алаш усули билан ишланган тасвирларда µайвон, буюм, ³уроллар ва ибтидоий кишиларнинг кундалик меµнати билан бо²ли³ манзаралар ´рин олган. £оя тош тасвирлари Осиё, Африка ва Европада к´п учрайди.
 4) Архаик санъат турларидан яна бири хайкалторошлик µам уру²чилик жамоасининг ривожланган даврида пайдо б´либ, асосан аёллар, ³исман эркаклар, шунингдек, µайвонлар хайкаллари ишланган. Бундай хайкалчалар, суяк, тош ва бош³а нарсалардан тайёрланган. ¥айкал тасвирларда ибтидоий маµнат ва эъти³од рамзлари номоён б´лади.
 5) Ишлаб чи³арувчи х´жалик (неолит) фаолияти билан бо²ли³ сопол буюмларга чизилган расмларда оддий чизи³лар, µайвон ва ´симлик тасвирлари учрайди.
 6) Ибтидоий санъат турларидан бири – ни³облар ³адимги одамларнинг овчилик фаолияти билан бо²ли³ б´либ, ни³об тутиб µайвон ³иёфасига кирган, µайвонларни ³´р³итиб ´зларини µимоя ³илган. Ни³облардан маросим ва удумларда фойдаланган.
 7) Муси³а, ³´ши³, ´йин ибтидоий санъат турлари µисобланиб, ибтидоий одамлар уриб, чертиб, пуфлаб чаладиган асбобларни кашф ³илишган.
 8) Хал³ о²заки ижоди-асотир, ривоят ва афсоналар µам ибтидоий давр маµсулоти б´либ, ибтидоий одамнинг турмуши, ´й-фикри ва кайфиятини ифодалаган, диний тасаввурларнинг шаклланишига асос б´лган.
 Умуман, ибтидоий санъат кишиларнинг дастлабки умумий ижоди б´либ, у одамларнинг меµнат фаоляти, ички руµияти ва диний тасаввурлари билан уй²ун б´лган. Айтиш мумкинки, диний тасаввур ва эъти³од шакллари маданиятнинг моддий ва маъанвий турларининг ривожига самарали таъсир к´рсатган.
 Диний тасаввур ва эъти³од жамоа тузумининг кейинги даврларида шаклланиб, айрим унсурлари ´рта палеолит даврларида вужудга келган. Ибтидоий одамлар атрофидаги µодисаларнинг сабабларини тушуна олмаган. Табиатдаги турли µодисаларнинг сир-асрорлари уларга маълум б´лмаган. Бу µодисалар негизида сирли, ²айритабиий кучлар яширинган деб тушуниб, шу ²айритабиий кучларга эъти³од ³илинган.
 Ибтидоий одамлар турли минта³аларга тар³алиб, турли хил тирикчилик билан шу²уллана бошлайди. Табиатнинг ва тирикчиликнинг хилма-хиллиги турли эъти³одларнинг пайдо б´лишига сабаб б´лган. Табиат ва жамият µодисаларга бо²ли³ ²айритабиий кучларга ишониш ибтидоий эъти³од дейилади. Унинг тотемизм, анимизм, сеµргарлик, фетешизм каби турлари ибтидоий жамоа тузуми даврида кенг тар³алган.
 Тотемизм-жамоанинг µайвон ёки ´симлик тури билан ²айритабиий ³ариндошлик ало³асига ишониши б´либ, овчилик ва термачилик ривожланган даврда пайдо б´лган. Бу эъти³одда тотем-µайвон ёки ´симлик ниµоятда µурмат ³илинган. Тотемизмнинг илк бос³ичида µайвон му³аддас саналиб, уни ´лдириш ёки г´штини истеъмол ³илиш таъ³и³ланган. Фа³ат уру²нинг урф-одат маросимларидагина бу µайвон г´шти истеъмол ³илинган.
 Анимизм –«рух», «жон» маъносини билдириб, бу дунёда руµлар, жонлар шаклидаги ²айритабиий кучларниг борлигига ишониш. Табиатдаги нарсалар, одам ва бош³аларнинг руµлари- шулар жумласидандир. Уру²чилик жамоасининг ривожланиши билан уру² бошли³лар, µарбий й´лбошчилар руµига-аждодларга си²иниш пайдо б´лган. Матриархат даврида руµлар аёллар номи билан аталган. Х´жалик шакллари пайдо б´лгач табиатдаги нарсалар (³уёш, сув, ер) нинг руµига топиниш кучаяди. Сеµргарлик- одамнинг ²айритабиий кучларга таъсир к´рсатиш ³обилиятига асосланган амаллардир. Бу ибтидоий санъатда µам ´з ифодасини топган. £оятош тасвирларидаги яраланган µайвон ифодасида овчилар б´л²уси овнинг бароридан келишини к´злаб, µайвонларни сеµрлаганлигини кузатиш мумкин.
 Гоминиднинг уч миллион йиллик эволюцияси ниµоясидаги кучли эврилиш натижасида англаш, нут³, дин, санъат вужудга келади. Архаик маданиятнинг хусусияти µа³ида уни µа³ли равишда «гомо сапиенс» яратганлигига этнографик ва археологик маълумотларга асосланиб тасаввур ³илиш имкониятларига эгамиз. Биринчи навбатда биз, ибтидоий одамнинг ´зига хос фикрлаш хусусияти µа³ида хукм чи³аришимиз мумкин.
 Ибтидоий одамнинг фикрлаши ани³лик, таъсирчанлик, бутунликда фар³ланади. Ибтидоий одам аста- секин турли таш³и µодисаларни сеза бошлайди. У исси³ ва сову³ни, т´³ ва очликни, яхши ва ёмонликни µис ³илади, ёру²лик ва ³орон²уликни ажратади. ¥одисаларнинг р´й беришини кузата бошлайди. О. Фрейденбергнинг фикрича, унда кузатиш таъсуроти устун б´лган. Ибтидоий одамнинг таъсирчан, ани³ тасаввури µали µодисаларни умумлаштириш ³обилиятидан йиро³ эди. У теварак-атрофдаги во³еа µодисаларнинг моµиятини таµлил ³илмасдан фа³ат юзаки ³айд ³илади, нарса ва жараёнларга, уларнинг хусусиятига бир хил ёндошган. Ибтидоий тафаккур учун сабабий бо²ланишлар ´та шартли б´либ, ³андайдир µодисанинг сабаби тез-тез ³айтарилиб турилиши натижасида ва³т ´тиши билан идрок ³илинган.
 А.Н. Рамоновнинг таъкидлашича, «ёзувсиз маданиятнинг ´зига хос хусусияти-нут³нинг нокатегориал шаклидир». Бу муста³ил фаолиятнинг ижодий манбаъларини чекловчи жараён µисобланади. Инсонга керакли барча янгилик ва билим фа³ат фаолият жараёнида намойиш ³илиш усулида берилган. Шунинг учун ибтидоий маданиятда маросимга ´хшаш шакллар устунлик ³илади. А. Рамонов айтганидек, маросим- ани³ ва ма³садли фаолият б´либ, уни амалга ошиши ижтимоий гуруµлар ну³таи назарида ишлаб чи³ариш фаолияти каби µаётини са³лаш учун µам ´та муµим µисобланади. Маросим прагматикона ва фа³ат маълумот берувчи эмас, балки уларга берилаётган маълумот т´ли³ µолда б´либ с´з ор³али изоµланмайди. Унда ишлаб чи³ариш фаолияти µам, билим µам, сеµр- жоду µам, санъат µам аралаш µолда бир бутунликда намоён б´лади.
 С´нги палеолит даврида анимистик эъти³одлар ва сеµр-жоду маънавий маданиятнинг негизи сифатида ³атъий расмийлашди. £адимги эъти³одларнинг шаклланиши манбаида табиатнинг таш³и к´риниши ва одамлар жамоаси µа³ида тасаввурларнинг уй²унлашиб кетиши ибтидоий одам учун хос б´лган инсон ва табиатнинг субъекти ва объекти бирлиги таъсирида, эµтимол жамоа нима билан шу²улланса ´шанга бо²ли³ б´лган µайвонлар, ´симликлар, тошлар, яъни унинг фаолияти доирасида нима мавжуд б´лса барчаси учрайди. Дунёда яшаётган аµолининг к´плаб руµ ва жонлар билан муносабатда б´лиш воситаси сифатида сеµргарликни келтириб чи³арди. Сеµргарликнинг энг ³адимги турларидан бири овчилик сеµргарлиги б´либ, ´лжа я³инлашиши билан уни тутиш маш³ини ´рганади. Биро³, барча µаракатлар фа³ат маш³ билан тугамайди. Уни амалга ошириш жараёни асосий масала µисобланади.
 Дастлабки сеµргарлик µаракатлари мазмунида тотемизм –µайвонлар аждодига топинишни келтириб чи³арди. Ибтидоий жамоа турмуши, ови, уруши, µайвонларни тутиб ейиши, ту²илиш ва ´лимини – умуман инсон µаётини тотемистик, яъни, тотемлар кураши ва т´³нашиши ор³али тасаввур ³илади. Бу тасаввурлар о³ибатда космогоник манзарага асос солади, ³аерда µар бир тотем-коинот борки ейди, й´³олади ва тирилади, ³ари коинот ´рнига ёшлар келади. Уларнинг ´рин алмашиши ва ёшариши ёки тирилишнинг борлиги ´лимдадир.
 Сеµргарликка ´хшаш µаёт нафа³ат пайдо б´лаётган тушунчаларни ´зида жамлади, балки маданиятнинг энг ³адимги шакли б´либ ³олди. Ундан µозирги ва³тгача оламни ´зида акс этган дин, санъат, фан соµалари пайдо б´лди. Барчаси суякка чизиш ва на³ш солиш, кичик µайкалторошлик, белги – муµр босиш, б´ё³ли µошиялар чизиш, ²ор деворларига бетартиб чизи³ шакллар солишдан бошланди ва натижада машµур Альтамир, Ласко, Монтоспан ва бош³а ²орлардаги тасвир галереяси вужудга келади. ¢ор тасвирлари табиий, ани³ро²и µаётий акс эттирилган. ¢ор тасвирларининг дастлабки бос³ичида жонворлар тасвири алоµида ´рин тутади: отлар, ёввойи ³орамол, мамонтлар ´та ёр³ин тасвирланган. Палеолит кишисининг тасвир фаолиятида нафосат уй²унлиги ёки расм ёзувлар (пиктография) эмас, балки тасвирни «фотографик» тарзда ифодалаш устун б´лган. Бу тасвирлар маросим тафсилотларидир. Машµур санъатшунос А. Арнхеймнинг таъкидлашича палеолит даврида санъат µаётий зарур вазифани бажарган. У кишига мислсиз куч бахш этиб, тирик мавжудод ва нарсалардаги маънисизликка»сеµр бахш» этиш имконини яратган. Ибтидоий одам чизилган тасвирга жониворларнинг жони ´тади, шу туфайли уларга таъсир ³илиш мумкин деб ´йлаган. Архаик санъат инсонни µайвонлар руµияти билан ³изи³ишида алоµида восита б´либ, унда µа³³оният ва маросим уй²унлашиб кетади.
 ¤збекистон худудида с´нгги палеолит даврига оид ³ояга солинган тасвир намуналари учрамасада, ушбу даврга тегишли 30 дан орти³ манзилгоµлар ´рганилган, жумладан Самар³анд манзилгоµи, Оµангарондаги тош ³уроллар, тайёрланган «устахона», К´кбуло³ ва О³тош манзилгоµлари.
 ¤збекистон µудудидаги ибтидоий тасвирий санъат намуналарини энг ³адимгиси мезолит-неолит даврларига оид б´либ, улар жаµон тасвирий санъат тарихининг ажралмас ³исмидир. Шунингдек, бу тасвирий санъат тарихи бир ³атор алоµида к´риниш, ´зига хослик ва фар³лик жиµатларга эга б´либ ³уйидаги бос³ичлардан иборат:
1. ¢орлар, ³адимги тошлар ва турли ³ояларда са³ланиб ³олган ибтидоий тасвирлар яратилган давр.
2. Лой, ганч, тош ва ё²очдан ишланган ³адимги µайкаллар намуналари ва турли µунармандчилик буюмларидаги тасвирлар яратилган даврлар.
Мамлакатимиз то²лик туманларида кенг тар³алган ³оятош тасвирлари ишланиш усулига к´ра икки хил: бир хиллари б´ё³ (оµра) билан; иккинчи хиллари эса ´йиб-иш³алаш-чизиш усули билан ишланган расмлар (петроглифлар).
¤збекистондаги ³оятош тасвирларининг энг нодир намуналари Зараутсой, Сармишсой, Беронсой, К´ксарой, Такатош, Тераклисой каби юздан зиёди топилган. Бу ³оятош тасвирларда ¤збекистоннинг ³адимги ва µозирги µайвонот олами турларини кузатиш мумкин. Булар ибтидоий шер ва й´лбарслар, ³оплон, тулки ва б´рилар, бу²у ва жайронлардир.
¤збекистондаги ³оятош расмлари мазмунан бой ва манзараси жиµатидан хилма-хил. Унда одамлар, ов, йирт³ич µайвонлар т´³нашуви манзаралари тасвирланган. Бу тасвирлар ор³али ´ша давр одамларининг ов, меµнат ³уролларини билиб олиш мумкин. Шунингдек, ³оятош расмлар ³адимги аждодларимизнинг ²оявий ³арашлари ва диний эъти³одларини ´рганишда муµим ахамиятга эга. Негаки, ибтидоий одамлар бир-бирларига фикрларини, муносабатларини истакларини чизи³лар, оддий шакллар, содда тасвирлар ор³али етказишга интилганлар. Масалан, улар ов ³уролларини тасвирлаш ор³али овга бормо³чи эканликларини ифодаласалар, ёввойи бу³а ва бош³а турли µайвонлар тасвирлари ор³али, ´ша µайвонларни овламо³чи эканликларини билдирганлар.
К´µитанг то²ининг ю³орисида жойлашган ²орни «Олтин олов ³ояси» ёки «Олтин олов дараси» деб аташган. Чунки зар-олтин, ´т-олов маъносида бу ёдгорлик «Заравутсой» деб аталган. Заравутсой ов манзарасидаги турли расмларни кузатиш ³адимги одамларни µаётини, турмуш тарзини жонли тасаввур ³илиш билан бирга ибтидоий бадиий маданиятнинг ´зига хос жиµатларини англашга ёрдам беради. Ибтидоий одамларнинг тирикчилик манбаи б´лган ов манзарасини кузатиш ор³али овчилик илмининг айрим ³ирраларини ´рганамиз.
Тасвирий санъатнинг ибтидоий даврга мансуб намуналаридан бири Жиззах вилоятидаги Та³атош номли тошдаги тасвир ёзувлардир. Бу тасвирларда фикр, сезги, амалий эµтиёж каби туй²улар акс эттирилган. £адимий тасвирлардан яна бири Зарафшон этакларидаги «Сармишсой» тасвирларида эса ибтидоий рассомлар ижоди ´з аксини топган. Бу ибтидоий тасвирий санъат асарлари Сармишсой дарасининг икки юзида ³ад к´тарган ³оятошларнинг силли³ юзасига солинган. Сармишсой ³ояларида ёввойи бу³алар, шохдор бу²и ва ³улонлар, елиб бораётган то² та³аси, оµу, т´н²из, б´ри, ³оплон, итлар µамда бир-бири билан олишаётган ёввойи ва µонаки µайвонлар, шунингдек, овчилар ва ов манзаралари µам тасвирланган.
£адимги рассомлар фаолиятида µам кузатувчанлик, шакл ва чизи³лар ор³али б´лаётган во³еаларнинг характерини, мазмунини ёритиб бера олиш ³обилиятлари к´зга ташланади. £оятош, даралар ва ²орлардаги расмлар мазмунан бой б´лиши билан бирга хилма-хилдир. Уларда турли манзаралар ´з аксини топган. Умуман бу тасвирлар ор³али одамларнинг муштарак туй²улари юзага чи³³анлигини к´рамиз. Бу расмларда µар бир белги, ³оралама ёки шакл ´зига хос фикрни, µатто сеµру жодуларни ифодалаб бериши билан ³изи³арлидир. Шулардан к´ринадики, аждодларимиз µаётида, турмуш тарзида тасвирий фаолият алоµида ´рин тутган.
Маълумки, инсон ´з меµнати туфайли µайвонот дунёсидан ажралиб чи³³ач, яшаш учун кураш жараёнида ³анчалик онгли меµнат ³илса, у шунча муваффа³иятларга эришган. Кураш ва меµнатда эришилган муваффа³иятлар урф-одат, удум, маросим, анъана ва байрам- хурсандчиликни вужудга келтирган. Маданиятшунослар фикрича байрам ва маросимлар энг ³адимги даврдаё³ мавжуд б´лган ва ибтидоий одамлар µаётида муµим рол ´йнаган. Д.М. Генкиннинг фикрича, «маросим ва байрамларнинг чу³ур илдизи инсониятнинг «г´даклик» даврига бориб та³алади». М.М. Бахтининг таъкидлашича, «Байрам инсоният маданиятининг бошлан²ич шаклидир». Бу жараён ибтидоий одамлар овчилик билан кун кечирган даврларда я³³ол содир б´ла бошлаган. Ю³орида тилга олган тасвирларда асосан µайвонлар, ов ³илиш, овчилар ра³си (баъзан µайвонлар ни³обида) каби тасвирлар ³адимий одамларнинг ´з меµнати (ови) натижасини тантана ³илганликларидан далолат беради. Ибтидоий овчилар µаётида овчилик маросим –удумлари муµим ´рин тутган. Овчилик маросимлари овдан олдин µам овдан кейин µам ´тказилган. Шунингдек, овчилик маросимлари-овга тайёргарлик, ёшларни овга ´ргатиш ва овдан кейинги тантаналарни ифодалаб, тасвирларда акс этган. Буни биз Зараутсой ва Саймалитош расмларида нафа³ат тотемларга си²иниш, балки ов маросим-байрамлари µам акс этганлигини к´рамиз.
Илк бор маµсус уюштирила бошланган маросим- байрамлар тотемларга ба²ишланган. Я.П. Белоусовнинг фикрича, «Энг ³адимий ва оммавий маросимлар ³аторига зоофалик маросимларни киритиш мумкин». Бу маросимларда турли жойларда тотем µисобланган турли µайвонлар-айи³, ёввойи эчки, сигир, бу²у, от, б´ри кабиларга топинганлар. ´рта Осиёда илон, бу³а, ³´й, от, туя, шер тотемлари кенг тар³алган. Буни биз ³азилма ёдгорликлардан топилган амалий санъат буюмлари мисолида кузатишимиз мумкин.
Меµнат та³симотининг вужудга келиши муносабати билан ³адимги одамларнинг ишлаб чи³арувчи µ´жаликка (неолитда) ´тиш натижасида янги соµаларга оид маросим ва байрамлар вужудга кела бошлади. Бу «Меµнат маросимлари» б´либ, у µам ´з ´рнида маданият ва санъат (театр, ра³с, пантамимо санъатининг примитив к´ринишлари) нинг ривожланишига замин яратди.
 Г. Чайлднинг таъкидлашича, бундан 10 минг йилча олдин неолит ёки аграр ин³илоб содир б´лади. У энг аввало, Олд Осиё ва Я³ин Шар³да содир б´либ, бу деµ³ончилик ва чорвачиликнинг вужудга келиши билан бо²ли³. ´тро³ турмуш тарзи ишлаб чи³ариш соµаларининг ривожланиши учун шароит яратди. Т´³имачилик, кулолчилик, уй-жой ³урилиш пайдо б´лди. Табиий танланиш ´симлик навлари ва µайвонлар зотининг ´згаришига аста –секин, анъанавий такрорланувчи мувофи³ликни пайдо ³илди. Аграр соµа астрономик кузатишларни тартибга солишни талаб ³илди. Бу даврда инсоният тафаккурининг ривожланиши мифологияни шакллантирди.
 Миф ва мифология энг аввало антропоморфизм-табиатдаги нарсаларга µам одамга хос деб ³арашни ва худоларни одам ³иёфасида тасаввур ³илишни ифодалайди. Миф ва мифологияни ³адимги эъти³одлардан фар³и, оламдаги барча мавжуд муносабат ва ³адриятларни изоµлашни ´зига олади. Бу ´ша даврларни билишнинг ´зига хос назарий асоси ва маµсус шаклидир. Негаки билим-ёр³ин ранг-баранглик, ифодалилик, ж´ш³инликдир. Мифология дастлабки бос³ичда кишилар учун билим ´рганиш ва мустаµкамлашнинг ягона манбаи ва усули эмаслиги даргумон. Биро³, Л.С. Васильевнинг таъкидлашича, билимни мустаµкамлаш бу –мифни ´рганиш й´ли билан эмас, балки унинг удумлари, маросимларининг амалда такрорланиб тар³алишида содир б´лади. Миф ва маросим архаик маданиятнинг г´ёки икки томони, яъни – с´здаги ва µаракатдаги, назарий ва амалий. Мифологик билим илмий µа³и³атга маълум ми³дорда даµлдордир.
 Мифологик билимнинг иккита асосий ижтимоий вазифаси бор:
1. Ушбу умумийликнинг асосий вазифаларини, уларнинг одатий мавжудлигини кишилар онгига киргизиш ва мустаµкамлаш, хусусан, шаклланган ³оидаларни тасди³лаш, ³онунийлаштириш ва µатто жамоани тиклаш ва бар³арорликни таъминлаш учун уларни анъанага айлантириш;
2. Жамоани ³´р³увидан халос ³илиш ма³садида ва руµий µаловатни кафолатлашда атроф-муµит билан, бутун таш³и олам билан мустаµкам ало³а ´рнатиш ва таъминлаш.
Миф оламни мавµум ²оялардан бузилган тарзини ´зида намоён ³илиб, ноани³ ва ³уру³ муµокамаларнинг шаклланишига имкон беради яъни, дастлабки даврда инсонни уни чул²аб турган ани³ кундалик ишлардан фикрини чал²итиб, µаёлий поэтик оламга олиб киради. Миф оламни жамоа б´либ анъанавий µис ³илишдир, негаки, шу алфозда у µар доим илк диний тасаввурлар мажмуининг негизи µисобланган. Миф- дастлабки дунё³арашнинг зарурий, му³аррар шаклидир. Умум тасаввурлар мифнинг шаклланишига сабаб б´лолмайди ва µиссий тажриба-кузатишлар учун µам, ноани³-мавµум мулоµазаларга µам асос б´лолмайди. Гуруµлар тушунчаси энг аввало бутун борликни ´зига ³´шиб µиссий ³ай²уришга таянади.
Ахборотлар µажмини беµад ´саётганлиги уни узатишнинг янги каналларини яратишни талаб ³илди. Мифларнинг пайдо б´лиши мавµум тушунчалар вужудга келганлиги µа³ида, инсоннинг нут³и ривожланаётганлиги µа³ида гувоµ беради. Бунга бир мисол – тасвирий санъатнинг ривожланишидир: расмлар бир ³адар ани³лашиб, соддалик ва шартлилик кучайиб боради. Тасвир к´про³ рамзийлик белги хусусиятини касб этиб, бунинг ёрдамида ахборот бериш мумкин б´лади. Топилган петроглифлар (тошбитиклар) инсонлар жамоасининг µаёт µодисалари µа³ида етарли, муфассал µикояларни ´зида са³лаб келган. Бундай тасвирларга мисол ³илиб Сурхандарёнинг Зара´тсой дарасидаги ³оятош расмларини к´рсатиш мумкин. Билимларни са³лаш ва узатишнинг яна бир воситаси жамоанинг алоµида аъзолари, бош³а кундалик ишлардан озод ³илиниб, фа³ат маълумотларни йи²иш, са³лаш ва узатиш билан шу²улланган. Бундай кишилар шаманларга (сеµргарларга) айланган. Шаманларни к´пи ёши улу², µаётий билим ва тажрибага эга, табиатни кузатиб ´злаштирган, маросим ва удумларни билувчи кишилар б´лган. Масалан, Шимолий Америка µиндуларнинг аджибве ³абиласи шаманлари ´зи яшаётган жойнинг ов ³илиш шартларини, µайвонларнинг ´зига хос феълини пухта ´рганади, овдан ³айтган овчилардан µар доим суриштириб ´з билимини оширади. ¤злаштирган маълумотлари шаманга т´²ри ³арор чи³ариш имконини бериб, шу тари³а у ³абила ва уру² аъзолари ичида обр´га эга б´лишига ва натижада сеµргарлик удумларини бажарувчи асосий ижрочисига айланиб ³олади.
Марказий Осиё минта³асида Неолит даври анча олдин бошланган. Бунга мил. ав. VI минг йилликда Копетдо² этагида вужудга келган Жойтун маданияти гувоµлик беради. ¤тро³ деµ³онлар ва чорвадорларнинг бу маданияти асосан, самонли лойдан ³урилган уйлардан иборат манзилгоµ б´либ Эрон ва Месопотамия хал³лари маданияти билан я³ин ало³ада шаклланган Жойтунликларнинг маънавий маданиятини ривожи µа³ида катта умумий ибодатхона деворларига ишланган рангтасвир далил б´лади. Мил. ав. IV-III минг йилликда Хоразм худудида неолит даврига оид Калтаминор маданияти шаклланди.
Неолит ин³илоби моµиятига к´ра архаик маданиятнинг охири µисобланади. Ишлаб чи³ариш фаолиятининг янги тури-деµ³ончилик ва чорвачиликка ´тиш билан инсон табиатда муста³ил фаолият к´рсатиш ³обилиятини намоён ³илди, бу инсоннинг ижтиимоий ва маънавий ²алабаси эди. Агар архаик маданиятда жамоат фикри етакчилик ³илиб, уру² аъзоси, уру² манфаатлари доирасида фаолият к´рсатган б´лса, энди индивидуал онг ва ³изи³иш кучая бошлади. Неолит даврининг охири ва жез асрида архаик маданият барµам топди. Бу даврда жамоа мулки ´рнига хусусий мулк вужудга келиб, µунармандчилик ажралиб чи³ади ва маµсулот айр бошлаш шаклланади. Ижтимоий тузум шакли мураккаблашади. Муста³ил х´жалик юритишда мувофи³лаштиришни кучайтириш зарурати, к´пинча жамоанинг бош³а аъзолари ёки ³абила оилалар билан ³ариндошлик ало³аларининг бо²ланмаганлиги махсус бош³арув аппаратини тузишни талаб ³илди. Энди о³со³оллар ва ³абила й´лбошчилари йи²инининг аµамияти сезиларли ошди, бу ³абила й´лбошчиларига си²инишни шакллантира бошлади. Й´лбошчи ³абиланинг бахт-саодат соµиби, аждодлар руµи унга туµфа ³илган маµсус фазилат «омад»эгаси сифатида демократия белгиларига µурмат са³лайди. Й´лбошчиларга си²инишда й´лбошчининг жамоа µаётида тутган муµим ´рнини эътироф ³илиш ифодаси туради: -У нафа³ат ³абила худудини ³´ри³лашни ташкил ³илиб ³олмай µарбий юришга бошчилик ³илади µам, шунингдек, муµим жамоат ишларини бажариш учун хонаданларни бирлаштиради ва жалб ³илади (канал ³азиш, муµофаза т´си²лар ´рнатиш; яйлов, ´рмон, дарёлар каби умум фойдаланадиган мулклар учун).
Билимнинг ошиши натижасида мураккаб буюмлар яратила бошланди.£айи³ ва елканли кемалар, та³вим, µисоб ва ´лчов тизими вужудга келди. Хусусий мулкчиликнинг пайдо б´лиши µу³у³нинг шаклланишига олиб келди. Айримлари µозиргача са³ланиб келаётган анъаналар ва ³адимги фольклор намуналари вужудга келади (мифлар, достонлар, µикоялар, маросим ³´ши³лари), ёзувнинг илк тизими шаклланади; пиктографик (расм-ёзув), белги ёки µиндуларнинг тугунли ёзувлари. Монументал меъморчилик µам вужудга келди. Илк монументал иншоатлар катта тош б´лак ва тош плиталардан ³урилган мегалитлар µисобланади. Мегалит иншоатларнинг турлари бир-биридан фар³ ³илади. Масалан, менгирлар баланд тошдан иборат б´либ, баландлиги 20 метрдан ошади, улар алоµида ёки хиёбонларга ³атор ³илиб ³урилган. Долменлар (тош ма³баралар) тош плиталардан са²ана ёки ма³бара (кулба) шаклда ³урилган. Кромлехлар эса атрофига тошлар ёт³изилган иншоатлардир. Энг машµур кромлех буюк Британиядаги Стоунхендж µисобланади. (мил. авв. II минг йиллик бошларига оид). Мегалитлар саждагоµ ва ибодатлар жойи саналсада, аслида улар бош³а ма³садлар учун м´лжалланган. Мегалитлар хал³ларни бирлаштириб, жамоанинг барча кучларини жипслаштиришга, янги ижтимоий тузум вужудга келаётган µолларда инсонларни умумлаштириш (соцализация) ма³садларига хизмат ³илди. Негаки, давлат тузилиши жараёнида турли ижтимоий ³атламларнинг б´линиши содир б´лади; бош³арувчилар, маънавий маданият ва билим эгалари коµинлар ва оддий бажарувчилар.
¤збекистон худудида жез даври мил. авв. II минг йиллик бошларини ´з ичига олади. Худди шу даврда икки турдаги муста³ил маданият шаклланиб ани³ ажралади: ´тро³ деµ³ончилик воµаларидаги маданият; к´чманчи даштликлар маданияти. ´тро³ деµ³ончилик маданияти дастлаб Сурхондарё воµасидаги Сополлитепа, Жар³´тон маданиятлари, Фар²она водийсидаги Чуст маданияти, иккинчиси- Замонбобо, Тозабо²ёб, Суярган ва Амиробод каби жойларда вужудга келди.
¤збекистон жануби-Сурхондарё вилоятида µозирда µам машµур б´лган усталар, заргарлар ва санъаткор – ³урувчилар яратган маданият энг ³адимги маданиятдир. Мил. авв. ХVIII-Х минг йилликка оид Сополлитепа ва Жар³´тон манзилгоµларида ³адимги шар³ туридаги илк шаµарнома цивилизациянинг шаклланиши ва ривожланиши жараёни кузатилади. Сополлитепа лабиринтнома (³аср) т´²ри бурчакли к´ча тармо²и ва истеµком тизими б´лган манзилгоµлар мажмуидан ташкил топган. Жарк´тонда µам монументал меъморчилик хом ²иштдан ³урилган. Марказда ³алъа жойлашган, уйлар хом ²иштдан баланд к´тариб ³урилган. ¥ар бир гузарда бинонинг ´ртасида юмало³ ´чо³ шаклида девор токчасида олов меµробдан иборат си²инадиган маркази б´лган. Иккала манзилгоµда жез эритиш, т´³имачилик, кулолчилик, заргарлик; суяк, тош, ё²очга ишлов бериш гуллаб-яшнаган. Турли кулолчилик буюмларини кулолчилик дастгоµида пишириб сифатли тайёрланганлиги, шаклининг чиройлилиги кулолчилик соµасининг техника ва технологияси ю³орилигидан далолат беради. Топилган намуналардан маълум б´лишича ¤збекистоннинг Жанубида яшовчи аµоли ³адимги шар³, айни³са µинд водийсидаги Хараппа цивилизацияси намуналари билан кенг µамкорликда б´лган. Буни Сополлитепа ва Жарк´тон шунингдек, ¤збекистоннинг бош³а деµ³ончилик маданиятида µам учратиш мумкин.
Бронза даврида шаклланган «к´чманчи чорвадорлар» маданияти мил. авв. III минг йиллик охири-II м. й. бошларига оид б´лган Бухоро воµасидаги Замонбобо манзилгоµида ´рганилган. Замонбобо аµолиси катта ярим ерт´лаларда яшаб, бронза ва тош ³уроллар ишлатишган. Кулолчилик дастгоµисиз ³´лда ишланган таги юмало³, ясси сопол идишлардан фойдаланган. Жез даврида маданият ёдгорликлари Амударё ва Зарафшоннинг ³´йи о³имидан, Тошкент воµаси, Фар²она водийси, Самар³анд вилоятидан топилган. Улар чорвадор ³абилалар маданиятининг вужудга келиши µа³ида ³имматли маълумотлар беради. Чорвадор ³абилалар жез даврида ´тро³ турмуш тарзига ´та бошлади, ³исман деµ³ончилик билан шу²улланади, кейинчалик к´чманчи чорвадорларга айланишган.
Архаик маданият ´рнига ³адимги цивилизация маданияти ´рнатилди: мураккаб-ижтимоий тизимга эга б´лган дастлабки давлатлар, диний ва ³онунчилик шаклларининг ривожланиши, шаµар ва ёзувлар. Биро³ архаик маданият изсиз й´³олмади. Унинг айрим ³ирралари жаµон хал³лари мифларида, фолькларида, инсон руµиятининг чу³ур «архетиплари» да са³ланган. К. Юнгнинг назариясига к´ра архетиплар- «онгсиз жамоанинг» руµий тузумидир. Улар замондан таш³арида намоён б´либ, шунга мувофи³ тарзда ³иёфалар, яшаган ва яшовчи кишиларнинг туй²уси ва фикри шаклланади, рамзий тасвирларда, мифларда акс этган жамоага хос б´лган тарихий тажрибада оламни англашнинг ибтидоий шакллари са³ланган. Кишилар к´пинча ´злари пай³амаган µолда у ёки бу анъаналари билан, улардаги архетипик рамзлардан ажралган µолда яшайдилар. Барча замонавий маданиятлар асосидаги бу чу³ур негизни сезиш ва ´рганиш µозирда содир б´лаётган жараёнларни яхши таµлил ³илишимизга, маълум маънода келажакка назар ташлашимизга ёрдам беради.













































Категория: tarix | Добавил: admin (28.01.2011)
Просмотров: 2537 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
-->
Новости сайта
[25.04.2015][Драма]
Игра престолов / Game of Thrones ( 5 сезон ) ( 1 - 4 из 10 Серии ) (2015) TAS-IX (0)
[16.04.2015][Фантастика]
СТОЛ ЗАКАЗОВ. Фильмы по Вашему Заказу. (9)
[22.06.2014][Драма]
Игра престолов / Game of Thrones ( 4 сезон ) ( 1 - 10 из 10 Серии ) (2014) TAS-IX (2)
[18.06.2014][Комедия]
Салом Наташа / Salom Natasha (O'zbek Kino 2014) TAS-IX (0)
[18.06.2014][Комедия]
Ажаб булибди / Ajab Bo'libdi (O'zbek Kino 2014) TAS-IX (0)
[18.06.2014][Боевик]
Годзилла / Godzilla (CAMRIP - 2014) TAS-IX (0)
[18.06.2014][Драма]
Дом Хемингуэй / Dom Hemingway (2013) TAS-IX (0)
[18.06.2014][Боевик]
Боевые псы / Battledogs (2013) TAS-IX (1)
[18.06.2014][Драма]
Девочка на велосипеде / Girl on a bicycle (2013) TAS-IX (3)
[18.06.2014][Драма]
Джо / Joe (2013) TAS-IX (0)
[18.06.2014][Драма]
Хоум Ран / Home Run (2013) TAS-IX (0)
[18.06.2014][Боевик]
Боец / A Fighting Man (2014) TAS-IX (0)
[18.06.2014][Детектив]
Отель «Гранд Будапешт» / The Grand Budapest Hotel (2014) TAS-IX (0)
[18.06.2014][Боевик]
Грань будущего. / Edge of Tomorrow. (CAMRIP - 2014) TAS-IX (0)
[18.06.2014][Драма]
Полный хаос / Total Siyapaa (2014) TAS-IX (0)
[18.06.2014][Боевик]
13-й район: Кирпичные особняки / Brick Mansions (CAMRIP - 2014) TAS-IX (0)
[18.06.2014][Драма]
Хорошенькая / The Pretty One (2013) TAS-IX (0)
[18.06.2014][Детектив]
Замкнутая цепь / Closed Circuit (2013) TAS-IX (0)
[18.06.2014][Боевик]
Малефисента / Maleficent (CAMRIP - 2014) TAS-IX (0)
[18.06.2014][Драма]
С двумя девушками / Iddarammayilatho (2013) TAS-IX (0)
облака тегов
Ирино Мию Коба Хаяси Ё Ойзуми Рюноскэ Камики Тацуя Гасюин Акио Ютсука Акихиро Мива Дайдзиро Харада Александр Груздев Даниил Эльдаров Елена Чебатуркина Ирина Савина Эль Фаннинг Дакота Фаннинг Жан Дюжарден Кристин Милиоти Гарри Дж. Ленникс Джейми Фокс Реджина Кинг Букем Вудбайн Керри Вашингтон Кертис Армст Клифтон Пауэлл Анна Ардова Сергей Безруков Андрей Панин Владимир Ильин Дмитрий Астрахан Иван Ургант Уилл Смит Брайан Хау Джейден Смит Джеймс Карен Джордж Чунг Дэн Кастелланета Кевин Уэст Курт Фуллер Светлана Иванова Александр Лобанов Алехандра Г Владимир Меньшов Пит Постлетуэйт Эмма Томпсон Бети Эдни Бритта Смит Джерард МакСорли Джон Линч Дэниэл Дэй-Льюис Корин Редгрейв Лиам Нисон Рэйф Файнс Беатриче Макола Джонатан Сагалл Кэролайн Гудолл Эдриан Броуди Ваня Муес Даниэль Кальтаджироне Джессика Кейт Мейер Джулия Рейнер Джон Гилгуд Джон Стэндинг Джон Хёрт Шэрон Стоун Алан Кинг Винни Велла Джо Пеши Дон Риклз Кевин Поллак Джейсон Грей-Стенфорд Дженнифер Коннелли Адам Голдберг Джадд Хёрш Джош Лукас Ариель Домбаль Джулиан Гловер Джулиан Сэндс Боло Йенг Дональд Гибб Жан-Клод Ван Дамм Кен Сиу Сонни Чиба Дзиро Чиба Кэндзи Имаи Джин Симмонс Джон Айрленд Джон Гэвин Джон Долл Кирк Дуглас Джей Хед Адриан Ленокс Катрин Дайер Ким Диккенс Куинтон Аарон Кэти Бейтс Желько Иванек Брайан Тарантина Бруно Кёрби Джеймс Руссо Джерри Бекер Билл Мюррей Г.Д. Спрэдлин Патриция Аркетт Джеффри Джонс Джордж «Энимал» Стил Диего Луна Андреа Ди Стефано Джованни Флорид Франка Потенте Итан Сапли Клифф Кёртис Мигель Сандовал Рэй Лиотта Келли Райлли Джек Девенпорт Клэр Хиггинс Жан Рено Софи Оконедо Тони Кгороге Десмонд Дюбэ Колани Мали Кэра Сеймур Джонни Депп Джон Ортиз Билли Крудап Джейсон Кларк Марион Котийяр Стивен Лэнг Бранка Катич Брайс Форнье Артур Дюпон Жан д’Ормесон Жан-Марк Руло Ипполит Жирардо Катрин Фро Джон Лоуренс Кейт Бёртон Кейт Мара Клеманс Поэзи Колман Стингер Вячеслав Манучаров Данила Чванов Екатерина Федулова Иван Семенов Инга Стрелкова-Оболдина Майкл Уинкотт Тони Коллетт Энтони Хопкинс Джеймс Д’Арси Джессика Бил Дэнни Хьюстон Робин Райт Брент Дженнингс Брэд Питт Кен Медлок Кэррис Дорси Жерар Депардье Анна Михалкова Владимир Машков Данила Козловс Ирина Алферова Константин Хабенский Ксения Раппопорт Джон Гудман Адам Лубарски Бренда Ваккаро Джеймс Урбаняк Дженнифер Мадж Джереми Бобб Дирдри О’Коннелл Аллан Рич Барбара Эда-Янг Бифф МакГуайр Джек Кихоу Джон Медичи Джон Рэндольф Корнелия Шарп Аль Пачино Кристофер Пламмер Рассел Кроу Брюс МакГилл Колм Фиор Стивен Тоболовски Дайан Венора Деби Мейзар James Pudderhall Джеральдин Джеймс Дуглас Ходж Илан Гудман Кэс Анвар Аарон Крэвен Айэйн Белчер Андреа Брукс Кэйси Дюбуа Кеннет Крэнэм Скотт Эдкинс Джая Уайсс Джонатон Шек Лайам Гэрриган Джои Кинг Лили Тейлор Рон Ливингстон Вера Фармига Кайла Дивер Майкл Мэдсен Kevin DeCristofano Wendy Ov Джанин Кэйн Джонни Чикко Кристи Карлсон Романо Анна Масальская Антон Арзамасцев Валерий Девятых Иван Жидков Игорь Скрипко Ашиш Видьятхи Брахманандам Каджал Кристина Ахеева Наталья Рудова сергей Александр Булатов Александр Воробьев Глафира Тарханова Екатерина Копанова Илья Оболонков Нассер вивек оберой Владо Мажанаов Джесси Стил РИТИК Рошан Джухи Чавла Катрина Кэйф Misti Mukherjee Namit Shah Raj Premi Rajan Verma Александр Яковлев Агния Дитковските Алексей Чадов Валерий Золотухин Виктор Бычков Джейсон Флеминг Игорь Жижикин Барбара Ауэр Бен Шнетцер Джеффри Раш Карина Визе Джай Кортни Миранда Отто Аарон Экхарт Аден Янг Билл Найи Ивонн Страховски Кэйтлин Стэйси Майлз Теллер Кайл Чандлер Шейлин Вудли Ава Лондон Бри Ларсон Дайо Окенайи Дженнифер Джейсон Ли Анатолий Лобоцкий Владимир Зайцев Денис Никифоров Ксения Лаврова-Глинка Рана Юнг Бахадур Шахид Капур Закир Хуссэйн Санджай Мишра Саурабх Шукла Даршан Джаривала Илеана Алекс Арлио Дайан Чэмберс Джон Хёрд Джэйсон Симмонс Йен Зиринг Кассандра Сербе Давид Кросс Мэттью МакКонахи Филипп Юшан Крис Прэтт Джеймс Вудс Форест Уитакер Оливье Мартинес Тара Рид Кристиан Бэйл Келлан Латс Роберт Де Ниро Джон Бернтал Шон Пенн Андрей Смоляков Данила Козловский Филип Чань Джона Хилл Джеймс Франко Скарлетт Йоханссон Бен Кингсли Дон Чидл Джон Малкович
статистикастатистика